• Tekisitkö sinä töitä ilmaiseksi?

    Olen ollut nyt yrittäjä virallisesti 2kk. Poikien Äidit Oy on lähtenyt oikein kivasti käyntiin ja olemme yhtiökumppanini Sannan kanssa saaneet tavata mitä hienoimpia yhteistyökumppaneita ja tehdä poikiemme kanssa mitä makeimpia testauksia. Suunnitteilla on myös paljon kaikkea jännää tulevaan vuoteen 2018.

    Yrittäjä bloggaaja
    Yrittäjänä voi matkustaa kun huvittaa, mutta työ kulkee todennäköisesti myös aina mukana. Kroatiassa lokakuussa.

    Yksi asia minua on kuitenkin hämmästyttänyt suuresti. Se kuinka moni yritys pyytää yhteistyötä ilmaiseksi. Kun aloitin Poikien Äitien facebookin pyörittämisen kaksi vuotta sitten, niin tottakai tilanne oli aivan eri. Minulla oli Facebooksivusto jossa muutama tuhat äitiä. Nyt meillä on kuitenkin yli 57 000 äidin Facebookyhteisö, 4800 seuraajaa Instagramissa (eikä muuten yhtäkään ostettua kummassakaan, mistä olen erityisen ylpeä) ja kaksi luettua perheblogia. Poikien Äidit brändi on jo sen verran tunnettu, että jos mainitsen sen jossain uusille tuttaville, niin aina useampi kuin yksi seurueesta tietää mikä se on. Se on aika hämmentävää ja ihanaakin.

    Poikien Äidit Oy:tä pyörittää kaksi naista täysiaikaisesti, minä ja Sanna. Istumme vähintään 8h päivässä tietokoneella kehittämässä ja laajentamassa palveluita Poikien Äideille ja jakamassa muiden äitien avulla vertaistukea somessa. Lisäksi asiakastapaamiset, tapahtumat ja blogit. Tekemistä riittää.

    Ei, emme halua tehdä töitä ilmaiseksi. Tuskin haluaa kukaan muukaan. Olemme pitäneet tarkoituksella hintamme näin yrittäjyyden alkutaipaleella edullisina, sen on mahdollistanut kova volyymi. Siksi erityisesti hämmentää kun joku yritys ehdottaa yhteistyötä tuotepalkkiolla tai jopa täysin ilmaiseksi. Olemme kuitenkin yrittäneet mahdollistaa yhteistyöt myös pienille kotimaisille yrityksille pitämällä hinnat kohtuullisina.

    Bloggaaja
    Kroatian auringossa keräämässä ideoita.

    Bloggaaja tekee töitä

    Vieläkin törmää siihen, että bloggaajien arvoa mainoskanavana ei ihan ymmärretä. Esimerkiksi yksi asiakkuudesta kiinnostunut yritys olisi halunnut maksaa meille muutaman euron niistä tuotteista mitä he mahdollisesti myyvät heti blogikirjoituksen julkaisun aikana. Ei blogimainonta ole niin yksinkertaista. Kirjoituksen löytää joku vielä viikkojen, kuukausien ja vuosienkin jälkeen. Eikä hyötyä voi mitata myydyissä tuotteissa. Hyötyä saa näkyvyydestä, mikä luo kuluttajalle mielikuvia ja kasvattaa myyntiä myöhemminkin.

    Lue myös: Bloggaamisesta ammatti yhdessä vuodessa

    Yhdellä kädellä ei voi laskea niitä kertoja kuin joku yritys on pyytänyt kirjoittamaan jutun tuotteestaan tai yrityksestään ihan vain siitä ilosta, että saamme kunnian hänen tuotettaan tai yritystään kokeilla. Tekisitkö itse töitä ilmaiseksi? Menisitkö kauppaan töihin ilman palkkaa, koska saisit kunnian siellä kaupassa seistä ja ihmisille jutella? Meinisitkö toimistoon istumaan, ihan vain sillä palkalla, että sinulla olisi kiva huone ja mahtavat näkymät kaupungille? Et varmaan menisi myöskään jakamaan posteja ilmaiseksi, ihan vain siitä ilosta, että saisit käyttää firman autoa ja työvaatteita ilman maksua?

    Bloggaajia on erilaisia, toiset tekevät sitä harrastuksekseen ja toiset työkseen. Silti jokaisen bloggaajan kirjoituksen takana on tunteja töitä. Kirjoitus suunnitellaan, käydään ottamassa kuvat, kirjoitetaan juttu, jaetaan sitä sosiaalisessa mediassa ja jatketaan keskustelua aiheesta niin blogin kuin sosiaalisen mediankin puolella, se on yllättävänkin aikaa vievää. Palkitsevaa, mutta ihan oikeaa työtä. Jos lukijoita on paljon, niin blogi, facebook ja instagram ovat mitä parhaimpia markkinointikanavia kohdennetulle yleisölle.
    Perheblogi

    Joten yritys, mieti, tekisitkö sinä töitä ilmaiseksi? Vaikuttaja, älä tee ilmaiseksi.

    Vastaa