• Ennaltaehkäise lapsen ylipainoa -6 tärkeää asiaa

    Tiesitkö, että ylipainoa esiintyy Suomessa lapsilla huolestuttavan paljon. Kansainvälisillä kriteereillä luokiteltuna 14,5-vuotiailla suomalaispojilla ylipainoisten ja lihavien yhteenlaskettu osuus oli 23,9% ja tytöillä vastaava luku 21,2%. (Tietolähteenä Avohilmo-rekisteri 2016).

    Ihan hävettää kertoa, että meillä herkutellaan todella usein. Yritämme syödä suurimman osan herkuista lasten nukkumaanmenon jälkeen, mutta kyllä herkkuja tulee syötyä myös yhdessä heidän kanssaan. Liikumme kaikki paljon, mutta ei sekään ole mikään syy mässätä jatkuvasti. Meidän perheessämme ei ole kenelläkään ylipainoa (vielä), mutta voisi hyvin olla.

    Huoli lasten ja nuorten painosta on todellinen. Tässä olisi yhdellä sun toisella äidillä ja isällä peiliin katsomisen paikka. Minulla heti etunenässä. Tietenkään painoa ei pidä tuijottaa orjallisesti ja lapsilla pitää olla painorauha, meillä ei esimerkiksi ole vaakaa kotona ollenkaan. Mutta totta on sekin, että samat terveysriskit piilevät lasten ylipainossa kuin aikuistenkin. (Terveyskirjasto: Ylipaino ja lihavuus) Kaikki me varmasti toivomme lapsillemme tervettä ja pitkää elämää?

    Päätin selvittää, mistä lasten ja nuorten ylipaino johtuu ja miten me vanhemmat voimme vaikuttaa lapsen lihavuuden ehkäisyyn. Juttelin pitkän ja kiinnostavan puhelun tutkijatohtori  Liisa Korkalon kanssa, lasten liikkumisesta sekä ruokavaliosta. Korkalo työskentelee Elintarvike- ja ravitsemustieteiden osastolla Helsingin yliopistossa ja on TwoDads Oy:nhallituksen jäsen. Sain häneltä hyviä ajatuksia itselleni ja vinkkejä myös jaettavaksi eteenpäin kaikille vanhemmille.

    6 askelta lapsen terveellisempään elämään

    Esimerkin voima

    Perheellä on suuri merkitys siihen, miten lapsi ja nuori suhtautuu ruokaan sekä liikuntaan. Näytämme esimerkkiä lapsillemme ja he eivät pelkästään kuuntele mitä sanomme (jos kuuntelevat lainkaan), vaan katsovat mitä teemme. Jos puhutaan nimenomaan pojista, joiden kasvistensyönti on teini-iässä tutkimusten mukaan vähäisempää kuin tyttöjen, on isän esimerkki isossa roolissa. Jos isä puhuu kielteiseen sävyyn “pupunruoasta” ja mättää lautaselleen pelkästään lihaa, poika matkii herkästi isän mallin. Vihannekset eivät ole missään nimessä mitään pupunruokaa, vaan koko perheen olisi hyvä suhtautua niihin positiivisesti. Kasvisten on hyvä olla luonnollinen osa perheen ruokavaliota.

    Terveellistä ruokaa saataville

    Tutkimukset osoittavat, että jos hedelmiä, vihanneksia ja marjoja on saatavilla vapaasti, lapset oppivat syömään niitä enemmän. Osta uusiakin makuja keittiön hedelmäkulhoon, ehkä lapsi löytää sieltä jotain uutta, mistä innostuu. Leikatkaa välillä porkkanoita, kurkkuja ja kukkakaaleja tikuiksi ja napostelkaa niitä tv:n äärellä. Harva lapsi kieltäytyy valmiiksi pilkotuista vihanneksista. Tehkää terveellisten välipalojen saatavuus helpoksi ja samalla epäterveellisten hankalaksi. Älä osta kaappiin välipaloja, jotka eivät ole lapselle hyväksi.

    Lue myös: Vauvan iho kaipaa hoitoa

    Juokaa janoon vettä

    Limut ja mehut ovat yksi pahimmista kompastuskivistä lapsille ja nuorille, kun pohditaan, mikä lapsen ruokavaliossa on vialla. Janoon on hyvä juoda vettä. Välillä voi tietysti herkutella mehulla tai limulla, mutta on kuitenkin mahdollisuus valita useasta vaihtoehdosta se vähäsokerisin. Lapsi saattaa tykästyä maustettuun vichyyn enemmän kuin limuun tai tykätä mehusta, jossa on normaalia vähemmän sokeria. Kannattaa kokeilla. Janojuomana kuitenkin aina pääasiassa vesi

    Syökää perheenä yhdessä

    Miten muuten voisit vaikuttaa lapsesi ruokailuun esimerkillä, kuin syömällä hänen kanssaan yhdessä? Perheen yhteiset ruokailut ovat tärkeässä roolissa myös lihavuutta ennaltaehkäistäessä. Istutaan perheen kanssa rauhassa pöytään, jutellaan päivän kuulumisia ja tehdään ruokailusta sellainen rauhallinen perheen yhteinen hetki. Näytetään mallia terveellisestä lautasmallista lapselle ja rohkaistaan lasta kokeilemaan uusia makuja. Perheiden olisi hyvä syödä yhdessä vähintään yksi ruoka päivässä. Välillä arjen kiireessä se tuntuu mahdottomalta, mutta jos kiireisinä päivinä edes aamu- tai iltapalalle istutaan yhdessä, niin sekin olisi tyhjää parempi.

    Arkiliikuntaa tarpeeksi

    Arkiliikunnan vähyys on yhteydessä myös lasten ja nuorten ylipainoon. Lapset ja nuoret harrastavat paljon ja suurella osalla on joku urheiluharrastus, mutta arkiliikunta on vähentynyt koko ajan. Lapset kuskataan autoilla kouluun, harrastuksiin ja kavereille.  Enää ei hypätä polkupyörän selkään tai kävellä pidempiä välimatkoja kuten ennen. Arkiliikuntaa voi tehdä myös perheen kanssa yhdessä. Voitte käydä pyöräilemässä metsässä tai kävelemässä pururadalla. Kolata lumet pihalta tai nikkaroida majan pihapuuhun. Mitä vain ikinä keksii yhdessä tehtäväksi.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Meidän pojat pyöräilevät lumien sulamisen jälkeen itse treeneihin ja takaisin.

    Tiputtakaa painoa yhdessä

    Jos perheessä on ylipainoinen lapsi tai nuori, on häntä helpoin auttaa siten, että koko perhe lähtee yhdessä terveellisemmän elämän polulle. Pistetään koko perheen ruokavalio uusiksi ja ostetaan kaikille kausilippu uimahalliin. Erityisesti pienten lasten kohdalla lasta ei lähdetä tietoisesti laihduttamaan. Kun ruokavalio ja liikunta laitetaan koko perheen osalta kuntoon, tapahtuu ylipainoisen lapsen laihtuminen siinä huomaamatta samalla, kun pituutta tulee lisää. Terveellisen elämän voi valita koko perhe jo ennen kuin ongelmia ilmaantuu.

    Vastaa

    Sulje
    ×

    Cart