• Unta palloon äidit! Näin paljon pitäisi oikeasti nukkua!

    Hei, olen Jonna ja minulla on uniongelma. Ihan oikeasti! Tuskin on normaalia, että ihminen on lähes aina väsynyt. Tuskin on normaalia, että haen unta aina tunteja ja heräilen pitkin öitä mitä typerimpiin ääniin. Jos herään aamuyöstä, unta on turha odottaa enää takaisin sen jälkeen.

    Onko muilla äideillä samaa?

    Tämä on NIIN ärsyttävää, että en kestä! Tänään aamulla heräsin pitkästä aikaa virkeänä ja olen kuin eri ihminen. Muistin taas, että tällainen sen olon pitäisi oikeasti olla!

    poikien äiti
    Hyvin nukuttu yö takana

    Nukutko sinä tarpeeksi?

    Uni aiheena on aina kiinnostanut minua. Aivojen toiminta REM unen aikaan, unien näkeminen ja unissakävelykin. Törmäsin jokin aikaa sitten todella mielenkiintoiseen haastatteluun unen tarpeesta ja sen merkityksestä terveyteen ja tämäkin aihe alkoi kiinnostamaan minua yhä enemmän.

    Lue myös: Unissakävelevät lapseni

    Tiesitkö, että jokanen aikuinen ihminen tarvitsee unta vähintään 7-9 tuntia yössä! Harva kuitenkaan nukkuu niin paljon arkena. Nukkumaan mennään puolenyön aikaan ja aamulla noustaan töihin kuuden jälkeen. Minä saisin periaatteessa nukkua aamulla, mutta uniongelmani vuoksi en kykene. Valvon illalla kuitenkin aina pitkään, kuin olettaen, että aamulla saan nukkua rauhassa.

    uni

    Uni asiantuntija Matthew Walker kertoo löytämässäni haastattelussa mielenkiintoisia yksityiskohtia unesta ja sen puutteesta. Tiesitkö muunmassa, että jos olet dietillä ja et nuku kunnolla, niin elimistö laihduttaa 70% lihasmassasta eikä suinkaan rasvasta. Elimistö säästelee rasvoja, koska unta ei saa vuorokaudessa tarpeeksi.

    Urheilijapoikien äitinä, kiinnostavaa on myös se tieto, että unen ja loukkantumisen välillä on yhteys. Loukkaantumisia sattuu todennäköisemmin sille, joka nukkuu liian vähän yössä. Hyvin nukuttu yö lisää suorituksen tehoa 20-30%. Miehiämme ajatellen meitä varmasti kiinnostaa myös se tieto, että 5-6 tuntia nukkuvilla miehillä on testosteronitaso 10-vuotta vanhemman miehen tasolla. Aikamoista!

    Hurjaa on myös se, että immuunijärjestelmämme ei toimi yhtä hyvin silloin, jos unta on liian vähän ja huonosti nukuttu yö lisää tutkitusti ihmisen stressiä. Pitkittynyt univaje on syövän ja alzheimerintaudin yksi riskitekijä. 

    Ylen artikkeli: Miten paljon missäkin iässä pitäisi nukkua? Katso taulukko

    Miten oppisin nukkumaan?

    Tähän tarvitsisin varmaankin neuvoja teiltä? Miten voisin oppia nukkumaan paremmin?

    Olen ottanut välillä melatoniinia, se nopeuttaa nukahtamistani, mutta ei auta esimerkiksi aamuihin. Aikaisemmin voisin mennä nukkumaan, mutta ilta on minulle elintärkeää aikaa, en ole valmis luopumaan siitä. Saan istua hiljaisessa kodissa, lukea kirjaa tai katsoa elokuvaa, ilman, että kukaan pyytää tai vaatii minulta yhtään mitään.

    Voisiko ruokavaliolla vaikuttaa uneen? Onko kenelläkään enempää tietämystä tästä? Kahvia en juo enää klo 15 jälkeen päivällä, enkä muitakaan piristäviä. Sokeria syön iltaisin välillä, mutta en ole huomannut sen vaikuttavan ainakaan kovin merkittävästi.

    Vinkkejä otetaan vastaan!

    Tässä vielä tuo haastattelu johon törmäsin:

    Kommentit

    1. Hyvä ja terveellinen iltapala. Ja tarpeeksi! Ennen oli tapana jättää iltapala kokonaan väliinkin.. heti kärsi unen laatu ja määrä.

      1. Jonna

        Tämä on varmasti totta. Jos miettii eteläeurooppalaisia, niin siellähän syödään ihan tuhti ruoka vielä illalla.

    2. Unesta sen verran että tabletin tai puhelimen käyttö vaikuttaa uneen paljon. Tiedän ihmisiä jotka kokevat ettei tämä vaikuta mutta kun ovat käyttäneet urheilukelloa tmv joka mittaa unen määrää ja laatua ovat he huomanneet että kun iltaisin ei käytä laitteita heidän uni oli levollisempaa ja syvempää.

      Ruokavaliostasi en tiedä mutta mieheni sai väsymykseen avun rasvapitoisesta ruokavaliosta. Toisin kuin yleisesti luullaan rasva ei lihota, jos et käytä samalla hiilareita. Toki jos tähän lähtee, täytyy perehtyä todella hyvin jotta saa tarvitsemansa ravintoaineet ja keho tarvii muutokseen aikaa reilusti.
      Yleinen välimuoto taitaa olla että aamulla juodaan ns rasvakahvit ja rasvapitoinen smoothie. Iltapvstä ja illasta normaalisti

      1. Jonna

        Hei, tämä on varmasti totta. Itseasiassa juuri yksi ilta tällä viikolla en ollut illalla ollenkaan kännykällä tai tietokoneella ja KYLLÄ uni oli paljon sikeämpää sinä yönä. En tosin tajunnut sitä kuin vasta nyt kun kirjoitit tämän. Ihmettelin vain aamulla, että miten nukuin niin sikeästi etten herännyt mihinkään koko yönä, kun normaalisti herään useita kertoja yössä.
        Hmm…rasvakahvi?

    3. Estrogeenitason lasku tuo mukanaan uniongelmat. Liian aikainen herääminen ja siihen liittyvä uudelleen nukahtamisen vaikeus kuulostaa aivan esivaihdevuosioireilta. Tätä on pikkuhiljaa alettu tuomaan esiin. Vaihdevuosioireet voivat alkaa jo siinä 40-vuoden molemmin puolin ja tällöin puhutaankin esivaihdevuosista. Kyselkääpä neljäkymppisiltä kavereilta, kuinka moni on alkanut kärsiä uniongelmista. Minä pidin pienen gallupin ja ongelma tuntuu olevan useammalla, ei tietenkään kaikilla.

      1. Jonna

        Näitä vaihdevuosia minä olen miettinyt ihan tosissani. Mutta lääkäri kuittasi, että ei ne niitä voi olla kun sukuni naisilla ne on tulleet normaalisti aika myöhään. Mutta voihan se tosiaan olla, että alkaa pikkuhiljaa ja sitten ne näkyvimmät muutokset tulee paljon myöhemmin.

        1. Minulla kesti kyllä jonkinaikaa sulatella, kun ymmärsin että oireeni voivat olla esivaihdevuosioireita. Kyseessä ei ole varsinaiset vaihdevuodet, vaan niitä edeltävät lievemmät oireet, jotka ikävä kyllä tietyllä tavalla huonontavat elämänlaatua. Itselleni tämä aamuöinen herääminen on pahin. Olen myös käynyt kahdella eri lääkärillä keskustelemassa asiasta. Toinen oli jyrkästi sitä mieltä, että ongelmaa ei ole, toinen puolestaan oli jo kirjoittamassa hormoonikorjausreseptiä. Asiaa pohdittuani ja lueskeltuani lisää, päädyin varaamaan ajan vaihdevuosispecialistille, joudun kylläkin jonottamaan pari kuukautta. Hän on myös kirjoittanut ns bioidenttisistä hormooneista, jotka olisivat lempeämpiä keholle kuin synteettiset hormonit. Olen päättänyt etten jää oireideni kanssa kärsimään vaan aion saada apua.

    Vastaa

    Sulje
    ×

    Cart