• Käpylehmät taistelussa ruutuaikaa vastaan

    Käpylehmät taistelussa ruutuaikaa vastaan

    Käpylehmä taistelussa ruutuaikaa vastaan – kumpi voittaa?

    No okei, ehkä hieman kärjistetty vertaus, mutta aiheena tämä on kuitenkin ajankohtainen. Kumpi vie teidän arjessanne voiton, ruutuaika vai vaikkapa ulkoilu tai kirjojen lukeminen? Meillä ruutuaika on pääasiassa onnistuttu rajaamaan kohtuulliseen määrään, mutta valitettavasti siitä toisinaan lipsutaan. Viimeksi tänään…

    Toisinaan lipsun myös itse, ja on päiviä jolloin laite imaisee lapset muassaan pariksikin tunniksi…

    Liikaa ruutuaikaa jo pelkästään koulupäivän aikana?

    Tieto- ja viestintäteknologia on nykypäivänä osa koululaisen arkea. Laitteiden käytön harjoittelu on osa opetusuunnitelman mukaista opetusta. Laitteiden käytön jatkuvaa lisäämistä perustellaan sillä, että koululla on tärkeä rooli mediataitojen ja esimerkiksi tietosuojakysymysten opettamisessa. En haluaisi olla vastarannalla kiljuva kalkkis joka haraa muutoksia vastaan, mutta minua nykyinen suuntaus ei miellytä. Liika ruutuaika on luotettavissa tutkimuksissa yhdistetty näkö– ja muistiongelmiin, ylivilkkauteen ja levottomuuteen. Sen on todettu vaikuttavan haitallisesti myös koulumenestykseen. Suositusten mukainen ruutuaika on maksimissaan kaksi tuntia, ja sekin kuullostaa mielestäni paljolta. Ymmärrän että nykyaikana laitteiden käytön omaksuminen onehdottoman tärkeää, ja sen on oltava osa opetussuunnitelmaa, mutta onko sen oltava näin paljoa? Käsittääkseni suositusten mukainen ruutuaika alkaa paukkumaan joissain opinahjoissa paukkumaan yli jo pelkästään koulupäivän aikana.  Terve koululainen-hankkeen mukaan jo 1-2 tunnin päivittäinen mobiililaitteen käyttöon riski lapsille ja nuorille, aiheuttaen muun muassa niska- ja hartiakipuja. Monille ruutuaika saattaa venyä jopa 4-5 tuntiin. Hanke suosittelee 7-18 -vuotiaille puoltatoista tuntia liikuntaa päivittäin – miksi koulu ei panosta myös tähän? Miksi on päätetty panostaa sata lasissa juuri mediataitoihin?

    Olisi toivottavaa panostaa yhtä paljon mielenkiintoisiin liikuntamuotoihin, kuin lasten mediaosaamiseen.

    Miksi muita taitoja ei arvosteta yhtä paljon?

    Ja jos runsasta käyttöä perustellaan sillä että mediataidot ovat välttämättömiä, olisin todella kiitollinen että muidenkin tärkeiden taitojen opiskelua lisättäisiin ja korostettaisiin entisestään. Digitaitoja tullaan tulevaisuudessa tarvitsemaan valtaosassa työpaikkoja, mutta niin myös muita taitoja. Niitä, jotka monilta nykylapsiltakin ovat jo hukkuneet. Miten esimerkiksi luonnossa liikkuminen? Erätaidot? Kodinhoito? Kierrätys? Eri liikuntamuodot? Näitä riittää. Ja olisikohan mahdollista, että perustaidot imeytyisivät lapsiemme selkärankaan pienemmälläkin määrällä, kuin usean tunnin jokapäiväisellä tankkauksella. Mitäpä luulette? Sillä mitään koodaustaitoja ei kuitenkaan tulevaisuudessakaan läheskään jokainen ei tarvitse – ja taitojaan voi kartuttaa myös myöhemmällä iällä.

    Esimerkiksi ruoanlaitto ja muut kodin työt olisi hyvä ottaa parempaan syyniin koulussa jo ennen yläastetta.

    Molempi parempi

    Meidän perheessämme ruutuaika taistelee kaikin voimin vallatakseen ykkössijan poikiemme arjesta. Tuntuu että aiheeseen liittyviä ärsykkeitä tuputetaan joka tuutista. Vahvoista ADHD-oireista kärsivälle esikoiselle mobiililaitteet ovat ehkä suurin ongelma, ja hänen kohdallaan lyhytkin peliaika heijastuu käytökseen. Meidän pojilla ruutuaika on 30 minuuttia päivässä, siihen päälle saattavat katsoa puolisen tuntia piirrettyjä aamulla tai illalla. Mutta sitten on näitä päiviä, kun ruutuaika venyy ja paukkuu – tänään aika venahti pariin tuntiin. Olen myös yllättynyt huomattuani, miten monet poikien kavereista saavat vapaasti, ilman aikarajoitteita pelata vaikka koko päivän ajan? Tiedän muutamia lapsia jotka osaavat itse kohtuullistaa käyttönsä eivätkä jaksa istua näytön edessä pitkään, mutta näitä on harvassa. 

    Meillä puuhataan paljon luonnon äärellä ja eläinten parissa.
    Vili on ottanut omaksi vastuulleen ruokkia linnut kahdesti päivässä.

    Ruutuaikaa on tietenkin monenlaista, eikä tästä meilläkään ole tehty mitään mörköä. En kulje pauhaamassa kotona suu vaahdossa asiasta, mutta koitan kuitenkin pitää tilanteen hallinnassa, ja mielestäni se onkin nykyvanhemmalle suuri haaste. Ruudun edessä käytetyn ajan lisäksi valvon tietenkin myös sisältöä, luonnollisesti blokattuna on kaikki lapsille sopimaton materiaali, mutta olen myös koittanut kannustaa lapsia kehittävien pelien pariin. Meillä sovellus pistää puhelimen pelit jäihin 30 minuutin jälkeen, jolloin käyttöön jäävät puhelimen perusominaisuudet sekä BookBeatin äänikirjat sekä Spotify. 

    Olisi mukava kuulla miten te suhtaudutte ruutuaikaan, millaisia rajoituksia teillä on? Missä muodossa ruutuaika teillä toteutuu, ja mitä pelejä teillä pelataan?

    Meidän jengin juttuja löytää myös  Facebookista  ja Instagramista. 

    xoxo

    Linda

    Kommentit

    1. Avatar

      Meillä koitetaan olla tosi tarkkoja siitä paljonko ruutua tuijotetaan. Ongelmaksi muodostuu se, että sitä tuijotellaan sitten kavereilla jos ei kotona. Pientä lasta on vielä helppo vahtia, mutta ison kanssa on jo vaikeampaa.

      1. Avatar

        No tämä! Erilaiset pelit on pelottavan koukuttavia, tai ainakin omat lapset tuntuu haksahtavan niihin aivan välittömästi.

    Vastaa

    Sulje
    ×

    Cart