• Kevätväsymys. Miten mua voi väsyttää keväällä?

    Kevätväsymys. Miten mua voi väsyttää keväällä?

    Kevätväsymys… Sana, jota en ollut ennen kuullutkaan, mutta taidan nyt kärsiä siitä. Nuorena olin aina keväisin energiaa puhkuva ja onnellinen tyttö. Rakastin kevättä, silloin sai keventää vaatetta, ihmiset hymyilivät kun tulivat vastaan ja olo tuntui ihanalta. Odotin kevättä aina tosi paljon. Kevään juhlatkin olivat mielestäni vuoden parhaita juhlia… Vappu ja koulujen päättäjäiset. Olin todellinen kevätihminen. Kesästä puhumattakaan.

    Nyt, kun kevät alkoi ja valo lisääntyi, minä väsähdin.

    Kevät, mutta silti väsyttää

    Tänä keväänä koin jotain uutta, se on kevätväsymys. Kun valonmäärä lisääntyi, minä väsähdin. Luin asiasta ja selitys löytyi; kevätväsymys. Keväällä illalla saatetaan valvoa pidempään kuin aikaisemmin, mutta aamu alkaa silti samaan aikaan kuin ennenkin. Keväällä unihormoni melatoniinin määrä vähenee elimistössämme ja mielialaa nostava serotoniini lisääntyy. Elimistö hakee uudestaan rytmiä valon lisäännyttyä. Uni jää monella vähäiseksi ja valon vuoksi myös normaalia katkonaisemmaksi. Yöunet jäävät liian lyhyeksi ja näin alkaa kevätväsymys. Aiheesta lisää: Hyvä Terveys

    kevätväsymys

    No näinhän se oli myös omalla kohdallani. Kun illan valoisa aika piteni, minä aloin valvomaan ihan holtittoman pitkään yöllä. Olen muutenkin aika iltavirkku, mutta nyt, kun valoisuus lisääntyi, meni valvominen ihan överiksi. Saatoin valvoa yöllä kahteen tai jopa kolmeen, ennen kuin menin nukkumaan. Vaikka saan aamulla nukkua melko pitkään, en kuitenkaan niin pitkään, että noin myöhäisessä valvomisessa olisi mitään järkeä. Yöunet jäivät aivan liian lyhyeksi.

    Lue myös: Unta palloon äidit, näin paljon pitäisi oikeasti nukkua

    Unirytmi uusiksi

    Kevätväsymys usein väistyy parin viikon jakson jälkeen itsestään, kun elimistö alkaa tottua lisääntyneen valon määrään. Omalla kohdallani pistin myös yöuneni ruotuun. Jokainen aikuinen ihminen tarvitsee unta vähintään 7-9 tuntia yössä, ihan jokainen. Minulla unentarve on selvästi vähintään 8 tuntia. Tunnistan sen itse. Päätin siis muuttaa unirytmini niin, että tuo 8 tunnin yöuni toteutuu varmasti joka yö. Aloin valmistella itseäni nukkumaan jo yhdentoista-aikaan illalla, niin että kahdentoista-aikaan olisin viimeistään nukkumassa. Ei se montaa iltaa vaatinut, kun koko rytmi muuttui ja kevätväsymys väistyi. Säännölliset yöunet onkin paras keino selättää kevätväsymys. Unirytmistään kannattaa pitää kiinni.

    Lue myös: Nämä vitamiinit tarvitset, jotta jaksat arjessa paremmin

    Poikien Äiti Jonna
    Sit kun sen selätti, niin kyllä hymyilytti!

    Muita hyviä  itsehoitokeinoja kevätväsymykseen ovat esimerkiksi liikunta, vitamiinit ja sosiaalinen aktiivisuus. Minäkin lisäsin vitamiineja ruokavaliooni tässä samalla. Aloin myös syömään iltaisin kiiviä, kun näin dokumentin, missä sen sanottiin rauhoittavan nukahtamista. Kiivi on muutenkin hyvää, joten väitteen paikkansapitävyydellä ei sinäänsä ole väliä, unta olen joka tapauksessa saanut nyt paremmin. Keväällä olisi tärkeää saada runsaasti D-vitamiinia, sillä sen puutos voi myös vaikuttaa mielialaan. Sitä saa esimerkiksi kalasta, d-vitaminoiduista maitotuotteista ja purkista.

    Vastaa

    Sulje
    ×

    Cart

    Ostoskori