Matkapoikien matkassa Kolmårdenissa

*kaupallinen yhteistyö Matkapoikien kanssa

Matkapoikien matkassa Kolmårdenissa – tsekkaa video meidän päivästä täältä

Viime tiistaina käänsimme auton nokan kohti Turun satamaa, Silja Linen terminaalia. Edessä oli hartaasti odotettu ( ja ahkerasti jankutettu ) miniloma Ruotsin Kolmårdeniin. Meillä lomat sijoittuvat tälle kesää hieman hajanaisesti ja etenkin ennalta-arvaamattomasti, joten tällainen tiistai-illasta torstaiaamuun kestänyt loma oli hyvä vaihtoehto. Perillä terminaalissa saatiin napata Matkapoikien tiskiltä matkakortit, ateriakupongit sekä Kolmårdenin liput. Saatiin myös hyvin infoa siitä, että aamulla Ruotsin päässä laiva olisi satamassa ja heti terminaalissa meitä odottaisi sini-valkoinen Vesman bussi.

Ilta laivalla meni melkoisen vauhdikkaasti – käytiin nauttimassa buffetin runsaista antimista ja ihasteltiin saaristoa. Meidän mielestä buffetruokailu on ihan nappivalinta lapsiperheille – jokaiselle löytyy jotain, ruokaa saa hakea omaan tahtiin lisää ja ruokailuaikakin on melko pitkä. Illallisen jälkeen paineltiinkin jo hyttiin, sillä kello herätti meidät jo aamulla vähän ennen viittä, jotta ehdimme haukkaamaan aamupalan.

Riemua isoille ja pienille

Kellon soidessa seuraavana aamuna 04:45, sekä pojilta että meiltä vanhemmilta karisivat unenrippeet silmistä aika vauhdilla. Aamupalan jälkeen laiva olikin täsmällisesti satamassa, ja Matkapoikien bussi löytyi ongelmitta. Matkalla pysähdyimme vielä kahville matkalla sijaitsevalle huolto-asemalle jolla oli tämä ihana, tien yllä sijaitseva leikkihuone. Kolmårdenin jättimäinen eläinpuisto sijaitsee siis Norrköpingissä, noin 2 tunnin ajomatkan päässä Tukholmasta. Mekin otimme autossa vielä pienet tirsat koko jengi, kummasti saatiin lisävirtaa vielä päivään. Meidän päivään pääset videon muodossa sukeltamaan TÄÄLTÄ!

Perillä Kolmårdenissa olimme hieman ennen puiston aukeamista, eli oltiin heti ekojen joukossa porteista sisällä. Olimme kotona valmistautuneet kyllä lämpimin vaattein, mutta jostain syystä mitään sadetakkeja ei sitten mukaan eksynyt. Heti puiston alkupäässä olevasta kojusta löytyivät kuitenkin tosi hyvät (ja edulliset!) sadeponchot, joten se huoli loppui siihen.  Matkapoikien matkassa ei siis kyse ollut minkäänlaisesta ryhmämatkasta, vaan jokainen sai kiertää puistoa omaan tahtiin, ja se oli meistä kyllä paras vaihtoehto.

Puisto oli aivan mielettömän suuri, kaunis ja puhdas! Roskan roskaa ei ollut missään, eläinten aitaukset olivat suuria ja hyvin hoidettuja. Eläimiä puistossa oli reilusti yli 700 – ja aika paljon me niitä nähtiinkin. Yksi seikka jonka erityisesti laitoimme myös merkille, oli työntekijöiden määrä. Hymyileviä työntekijöitä oli pilvin pimein, suomalaisissa puistoissa en koskaan ole vastaavaan törmännyt. Tämä oli siis ehdottomasti hyvä juttu, mekin saatiin eläimiin liittyviin, mieltä askarruttaviin kysymyksiin vastauksia kuin apteekin hyllyltä.

Valtavan eläinlauman lisäksi puistosta löytyi Bamsemaailman valtava leikkipuisto, huvilaitteita sekä meidän kaikkien mielestä paras juttu – gondoliajelu safarin yllä. Erilaisia ruokapaikkoja puistossa oli paljon – niin kotiruokaa, pizzaa, intialaista kuin burgereitakin. Gluteenittomille näytti olevan valikoimaa kattavasti, ja itse testasin puiston kasvisvalikoimaa. Pointsit quorn-burgerille, oli yks parhaista kasvisburgereista joita olen maistanut. Ruoka-annosten ja erilaisten arvonta- ja narunvetokojujen hinnat myös yllättivät edullisuudellaan. Matkamuistomyymälöitä puistosta löytyi monia, ja pitihän meidän sieltä hakea pikkuiset Bamset mukaan.

Stressitön loma – myös vanhemmille

Päivä puistossa meni vauhdilla, ja bussille palatessa meitä odotteli sama kuljettaja kuin aamullakin. Kuljettaja oli jotenkin hirveän symppis, sellainen aidosti ystävällinen asiakaspalvelija. Hän tarkasti visusti että kaikki matkustajat olivat mukana, antoi perheen pienimmille pienet lahjat Matkapojilta ja kuljetti meidät taas turvallisesti Tukholman satamaan. Perillä kuljettaja huolehti myös matkalippujen noudosta meidän matkustajien odottaessa bussissa.

Paluumatkalla meitä odotti Silja Linen Galaxy-laivan buffet herkkupöytineen, ja nyt jaksettiin tutkailla laivaa vielä vähän paremminkin. Galaxyn leikkipaikat oli uudistettu hiljattain, ja niissä riittikin menoa melkein pariksi tunniksi. Taxfreessa käynnin jälkeen oltiinkin jo koko porukka aivan valmiita petiin, eikä unta tarvinnut juurikaan houkutella. Perillä Turun satamassa oltiin taas aamukuudelta, aika montaa ihanaa elämystä rikkaampina.

Meidän koko perhe ainakin suosittelee lämpimästi tätä Matkapoikien reissua, usein meidän vanhempien tarvii huolehtia ja organisoida valtavasti, mutta tässä säästyimme siltä. Kaikki asiat oli hoidettu valmiiksi, ja hyvin olikin hoidettu. Meidän videon matkassa saatte pienen siemauksen Kolmårdenin tarjoamista elämyksistä.