• Täältä tullaan naisvaltaiset alat. Poikani haluaa opettajaksi

    Täältä tullaan naisvaltaiset alat. Poikani haluaa opettajaksi

    Poikani haluaa opettajaksi! Olemmeko siis kasvattaneet poikamme hyvin ja tasa-arvoisesti?

    Poikien kouluosaamisen laahaaminen on yksi isoimmista tasa-arvo ongelmista Suomessa. Suomalaiskoululaisten, erityisesti poikien, PISA-menestys on rapissut viimeisten 14 vuoden ajan. Poikien oppimistulokset ovat laskeneet kuin lehmän häntä. Opetushallitukselta on toivottu pitkään toimia asian korjaamiseksi, nyt alkaa vihdoin tapahtua. Vai tapahtuuko sittenkään?

    Minä henkilökohtaisesti näen nykyisen itseohjautuvan opiskelun olevan sopimaton useimmille pojille ja tämän olevan yksi suurimmista syistä poikien heikkoon kouluosaamiseen. Harmikseni opetushallituksen korjausliikkeisiin ei tämä seikka, tai sen muuttaminen liity kuitenkaan lainkaan.

    Opetushallitus on laatinut 12 toimenpidettä, joilla poikien oppimista pyritään parantamaan vuoteen 2025 mennessä. Yksi niistä on miesopettajien lisääminen kouluihin.

    Miehet roolimalliksi

    Miesten aktiivinen rooli kasvattajana ja esikuvana tukee opetushallituksen mukaan poikien oppimista ja tarjoaa rohkaisevan esimerkin poikien opinpolulle. Erityisesti alkuopetukseen toivotaan enemmän miehiä. Mieskiintiöitä ei ole kuitenkaan tulossa opettajakoulutukseen, opetushallitus toivoo muutoksen tulevan itsestään. Lisää aiheesta Yle/ Opetushallitus haluaa lisää miesopettajia parantamaan poikien koulumenestystä.

    Naisten osuus luokanopettajankoulutuksen aloittaneissa vuonna 2016 oli 86 %. Opetushallituksen selvityksen (2013) mukaan luokanopettajan työssä toimivista noin 75 % on naisia.

    Pohdin tätä….voihan tässä toki jokin perä olla. Tietysti mies ymmärtää kasvavaa poikaa keskimäärin paremmin, kuin nainen. Se on selvää, koska ovat itsekin olleet joskus poikia. Omilla pojillani on käynyt niin hauskasti, että heillä on kaikilla kolmella (jotka ovat nyt jo koulussa) ollut alkuopetuksessa miesopettaja. Naisiakin on opettajana pojillamme ollut, mutta paljon vähemmän.

    Tämä tuntui vanhempana kieltämättä aina ihan mukavalta vaihtoehdolta, että opettamassa oli mies. Erityisesti niiden poikieni kohdalla, joista tiesin, että energiaa riittää. Enpä sitä pysty sen kummemmin selittämään miksi? Hyviä naisopettajia on yhtälailla, mutta ehkä naisissa on myös herkemmin niitä, jotka eivät oikein pärjää poikien kanssa. Joskus myös niitä, jotka suosivat tyttöjä.

    Lue myös: Kiitos poikani opettaja

    Meille on aina sattunut hyvät, niin mies- , kuin naisopettajatkin. Siitä osaan olla kiitollinen jokaisena päivänä. Poikamme menevät aina mielellään kouluun ja opettajien kanssa yhteistyö on sujunut mutkattomasti.

    poikani haluaa opettajaksi

    Poikani haluaa opettajaksi

    Oliver haluaisi aikuisena opettajaksi. Suurin syy tähän on se, että hän ihailee miespuolista opettajaansa. Tässä tapauksessa tämä roolimalli ajattelu on siis totta. Poika tuskin on innostustaan mistään muualta saanut. Isänsä on palomies ja äiti yrittäjä. Opettajan kanssa, poika on käynyt myös keskusteluja tulevasta armeijasta ja siitä, onko sinne mentävä. Hän selvästi arvostaa opettajansa näkemystä ja opettajalla on iso rooli pojan elämässä. Thaimaan reissultakin poika toi tuliaisia ensimmäisenä opettajalleen. Meillä siis ollaan kovaa kyytiä tulossa naisvaltaiselle alalle töihin, niin kuin nyt kovasti miehiltä toivotaan.

    Lue myös: Suosivatko opettajat tyttöoppilaita?

    Osa on ilkeämielisesti väitetty, että miehet eivät hakeudu naisvaltaisille aloille huonon palkan vuoksi. Minä sanon, että pötypuhetta! Ammatillinen suuntautuminen alkaa rakentumaan tutkimusten mukaan jo alakouluiässä. Kuvitteleeko joku ihan tosissaan, että alakoululainen valitsee kiinnostavat ammatit sen mukaan, mikä niissä on palkka? Tietävätkö lapset edes, mistä saa hyvää ja mistä huonoa palkkaa? Eiköhän ammatillinen suuntautuminen mene enemmän sen mukaan, mistä ollaan ihan aidosti itse kiinnostuneita.

    Ketään ei pidä pakottaa mihinkään ammattiin

    Yhdysvalloissa on havaittu, että naiset näyttävät arvostavan miehiä enemmän ammatteja, jotka sisältävät ihmisten välistä vuorovaikutusta, ja joiden kautta he kokevat tekevänsä jotain yhteiskunnallisesti tärkeää. Miehet suosivat ammatteja, jotka sisältävät työskentelyä asioiden ja teknisten laitteiden kanssa mahdollistaen vahvan toimijuuden ja uralla etenemisen. Voisiko syynä siis olla ihan sukupuolten erot? Pääasiassa naiset kiinnostuvat erilaisista ammateista, kuin miehet. Eikä se kai väärin ole? Ei ainakaan minusta. Lisää aiheesta /Jyväskylän Yliopisto

    Kaikista tärkeintä olisi, että jokainen lapsi ja nuori saisi kiinnostua ihan siitä alasta, mikä aidosti ja oikeasti häntä itseään kiinnostaa. Eikä siitä, mitä äiti ja isä lapseltaan toivoo. Mikään ei ole kurjempaa, kuin aikuinen, joka tajuaa olevansa työssä alalla, mistä ei välitä yhtään.

    Minun mielipiteeni on siis, ehdoton EI kaikille kiintiöille. Suomessa on kuitenkin aivan kaikilla mahdollisuus valita ala, johon kouluttautuu ja hakeutuu myöhemmin töihin. Se on jokaisen oma valinta, ja kukaan ei taatusti kysele sukupuolta siinä vaiheessa ,kun opiskelemaan haetaan. Minkään trendin tai yhteiskunnan yleisen painostuksen alla ei pidä lähteä hakeutumaan alalle, minne ei todellisuudessa tunne mitään paloa. Siitä ei koidu kenellekään mitään hyvää.

    Joten kyllä, olemme kasvattaneet poikamme hyvin ja tasa-arvoisesti. Mutta emme suinkaan siksi, että hän haluaa naisvaltaiselle alalle. Olemme kasvattaneet hyvin ja tasa-arvoisesti myös sen poikamme, joka haluaa miesvaltaiselle alalle. Olemme kasvattaneet poikamme tekemään rohkeasti omia valintoja, meistä tai muista riippumatta.

    Vastaa

    Sulje
    ×

    Cart