• Lihaskuntoharjoittelu jäi. Lihosin 8 kiloa ja niskat jumittivat

    Lihaskuntoharjoittelu jäi. Lihosin 8 kiloa ja niskat jumittivat

    Kuvat kaupallisessa yhteistyössä: Forever

    Lihaskuntoharjoittelu on tärkeää! On hävetäkseni myönnettävä, että oma lihaskuntoharjoitteluni on ollut liian vähäistä viimeisten vuosien aikana. Erityisesti koko viime kevät ja kesä meni melkein kokonaan ilman lihaskuntoharjoittelua.

    Lihaskuntoharjoittelu olisi kuitenkin äärimmäisen tärkeää nyt, kun ikää tulee lisää. Minä opin sen nyt taas kantapään kautta. Kun vaaka näytti 8 kiloa enemmän ja niskat olivat jatkuvasti kipeänä, tajusin, että jotain on tehtävä.

    Nipistin lihaskunnosta

    Muistan kun olin nuorempi ja työskentelin kuntoklubilla (tällä samalla, missä aloitin nyt taas treenit). Kuntoklubin omistaja kertoi minulle kerran koulutukseen yhdessä ajaessamme siitä, kuinka super tärkeää on harjoittaa lihaksia, erityisesti silloin, kun vanhenee. Valitettavasti ihmiset tekevät usein juuri toisinpäin. Lihaskuntoa harjoitetaan nuorena ja se unohtuu, kun ikää tulee lisää.

    Tämä on minulla ollut kyllä tiedossa aina, ihan jo yhden oman ammattinikin puolesta (liikunnanohjaaja). Silti… Kiire, työt, lasten harrastukset ja aikataulut tekivät sen, että nipistin nimenomaan siitä lihaskunnosta. Tyhmä minä.

    Lue myös: Hauska hulavanne-treeni

    Olen käynyt kyllä urheilemassa, mutta lähinnä lenkillä ja luistelemassa. Juossut rappusia ja pyöritellyt hulavannetta. Missä lihaskuntoharjoittelu? No välillä vähän heilutellut kahvakuulaa kotona, mutta en selvästi tarpeeksi.

    Lihoin huomaamattani 8 kiloa

    En ehkä olisi ajatellut asiaa sen enempää, kunnes en eräänä aamuna saanut farkkuja jalkaan. Farkkuja, jotka olivat aikaisemmin minulle väljät. Meillä ei ole kotona vaakaa, joten oli pakko seuraavalla uintireissulla uimahallissa käydä vaa´alla. Ja anteeksi mitä? Olin lihonut 8 kiloa, enkä ollut edes itse tajunnut.

    Lue myös: Lantionpohjalihakset tiukaksi Perfect PFE laitteella 

    No olen tosi hoikka ollut aina, joten lihominen ei sinällään haittaa mitään. Mutta se kyllä haittasi, etten saanut enää housujani kiinni. Vielä enemmän minua kuitenkin häiritsi jatkuvat niskakivut, jotka tuntuivat vain lisääntyvän koko ajan.

    Jotain oli pakko tehdä!

    kuntosaliharjoittelu
    Palasin treenaamaan Foreverille, missä aikoinaan työskentelin pitkään.

    Aloitin taas lihaskuntoharjoittelun

    Ja niin minä suuntasin taas pitkästä aikaa kuntosalille ja lihaskuntotunneille. Aloitin liian rivakasti ja sain joka paikan aivan sairaan kipeäksi. Kun siitä kivusta pääsin, niin aloittelin rauhassa uudestaan.

    Kas niskakivut poissa! Kas, ainakin osa housuista menee kiinni. Painosta en tiedä, eikä sen niin väliäkään. Nyt en kyllä päästä itseäni tästä enää palaamaan siihen tilanteeseen, missä laiminlyön lihaskuntoharjoittelua.

    Hyvä lihaskunto tukee koko vartaloa

    Lihasvoima on huipussaan 20–30-vuotiaana Miksi lihaskunto on niin tärkeää, kun me vanhetaan? Tiedättekö?

    Lihaksisto tukee koko meidän vartaloamme. Vaikka meillä olisi kuinka loistava kunto, se ei kuitenkaan auta meitä myöhemmällä iällä ylös sängystä tai kapuamaan rappusia. Istuminenkin voi olla hankalaa, jos lihaksisto ei ole tukemassa sitä. Ryhdin pitämisestä puhumattakaan.

    Lihasten kestovoiman puute näkyy ja tuntuu selvimmin keskivartalon ja niska- ja hartiaseudun lihaksissa. Ryhti voi lässähtää ja lihasheikkous altistaa selkä- sekä niska- ja hartiakivuille. Kuten kävi minullekin.

    Hyvä lihaskunto pitää tuki- ja liikuntaelimistön kivut loitolla. Lihasvoimaa harjoittelemalla voi hoitaa ja ehkäistä muun muassa sydän- ja verisuonisairauksia, diabetesta, osteoporoosia sekä tuki- ja liikuntaelinvaivoja.

    Mites ne kilot? Hyvän lihaskunnon yksi merkittävimmistä hyödyistä on aineenvaihdunnan ylläpito.  Levossa kulutettujen kaloreiden määrä riippuu lihasmassan määrästä. Jos lihasmassaa on vähän, levossa kuluu vähän kaloreita. Näin taisi käydä minullekin!

    No nyt kuitenkin, kohti hyvää lihaskuntoa. Taas…

    Miten muut treenaatte lihaskuntoa?

    Vastaa

    Sulje
    ×

    Cart