• Kuka pelastaisi kyläkoulut?

    Kuka pelastaisi kyläkoulut?

    Kuka pelastaisi kyläkoulut?

    Suomessa on aina 90-luvulta saakka ollut käynnissä erittäin aggressiivinen palveluverkkoharvennus. Ehkä kaikkein koviten se on tuntunut pienten koululaistemme nahoissa, sillä kyläkouluja on suljettu 100 koulun vuosivauhtia. Tiedättekös, mitkä ovat nousseet näinä vuosina hurjaa vauhtia? Lasten ja nuorten mielenterveysongelmat. Kukaan ei tietenkään väitä että ainoa syy on koulujen sulkemisessa, mutta vihdoin ja viimein asiaa on alettu tunnustamaan.

    Ja mitä Suomessa silloin tehdään? (Drumrolls)

    Jatketaan samaa toimintaa.

    Tiedättekö miten moni lapsi ja nuori kärsii mielenterveysongelmista? Perusopetuksessa noin 24 prosentilla on jonkinlainen mielenterveydellinen ongelma (lähde THL). Siis ajatelkaa mikä luku, perusopetuksessa on noin 550 000 nuorta.

    Sekä kansalliset että kansainvälisen tason tutkimukset ovat osoittaneet, että yli 500 oppilaan tehoala-asteet eivät toimi. Mitä tulee meidän lapsiin ja nuoriin, opetus- ja kasvatusalaan, tehoajattelu ei ole järkevää.

    Ongelma on tunnustettu jo muualla.

    Ongelma on tunnustettu etenkin Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa jossa suuria tehokouluja on alettu hajottamaan uudelleen, pieniin yksiköihin, isoissa ilmenneiden laaja-alaisten ongelmien vuoksi. Mutta eihän meidän päättäjiä se kiinnosta. Mitä sitten vaikka asosiaaliset ongelmat kuten väkivalta, kiusaaminen ja muu laaja-alainen häiriökäyttäytyminen lisääntyy isoissa yksiköissä. Mitä sitten, vaikka on todettu että pienemmät yksiköt joissa opettajat tuntevat oppilaat ja toisiinpäin, ovat huomattavasti parempi ala-asteikäisille joilla itsesäätelytaidot ovat vasta kehittymässä. Mitä sitten, vaikka maaseutujen lapsilla on jo nyt todettu sosiaalisia ongelmia, sillä he kulkevat päivittäin parhaimmillaan 2,5 tunnin mittaisia koulumatkoja. Toinen osa koulusta jää kaupunkiin harrastamaan kun toinen puoli lähtee päivittäin raskaalle matkalle takaisin kotiin, eikä jaksa enää harrastaa.

    Näitä koulujen sulkujahan on perustunut 1) säästöille 2)oppilasmäärien vähenemiselle. Ja tiedättekös, säästöjä ei ole tullut. Asiantuntijoiden mukaan säästöistä ei ole mitään näyttöjä, ei mitään! Olen henkilökohtaisesti perehtynyt monien kaupunkien säästöväittämiin, olen keskustellut asiantuntijoiden kanssa ja summa summarum – ei ole mitään näyttöä siitä, että tämä toiminta olisi millään muotoa kannattavaa. Asiantuntijoita lainatakseni: suuruudenhullua ideologiaa tehokouluista. Asiaa käsitellään myös opetustoimen ylitarkastajan taholta  tässä artikkelissa.

    Ei positiivisia muutoksia.

    Sen sijaan että muutoksilla olisi saatu parannuksia, oppilashuoltokulut ja nämä jo mainitut mt-ongelmat ovat räjähtäneet käsiin. Oppilasmäärien väheneminen on totta, mutta näitä koulujapa on suljettu miltei neljä kertaa ”yli tarpeen”. Ja mitä luulette, jos puhutaan ihan aidosta maaseudusta, moniko perheellinen sinne muuttaa jos tiedossa on, että lapsi joutuu matkustamaan tuntitolkulla kouluun? Ei kukaan.

    Mietiäänpä hetki ilmastoa. Miltä näyttää, kun järkyttäviä oppilasmassoja siirretään alati kuljetuksien piiriin? Jätetään aiempia koulurakennuksia tyhjilleen ja perustellaan että uusi rakennus on energiatehokkaampi. Moni rakennusalan ammattilainen on myöntänyt että mikäli rakennus itsessään on hyväkuntoinen ja koulukäyttöön sopiva, on paljon edullisempaa tehdä siihen muutoksia jotka tekevät rakennuksesta energiatehokkaamman, kuin uuden rakennuksen rakentaminen. Jossa muuten säästetään usein myös, eikä esim huputeta. Tervetuloa sisäilmaongelmat!

    Entä mitä nämä toimenpiteet tekevät kylälle? Ne näivettävät sen. Koulu on usein kylän keskus, siellä tapahtuu kaikki koulun jälkeinen harrastustoiminta, sählystä 4h-kerhoon ja partioon.

    Lähimaista esimerkiksi Norja on päättänyt ottaa jo toisenlaisen suunnan. Siellä on käsitelty elinvoimaisen maaseudun tärkeys ja alueita on alettu kehittämään tasapuolisesti sillä seurauksella että maaseutujen asukasmäärät ovat lähteneet nousuun.

    Kärsijöinä eivät vain maaseutujen lapset.

    Olen vihainen, myönnän. Mutta silti kaikki edellä kirjoittamani on totta, olen työstänyt näitä asioita pitkään. Omassa kotikaupungissani ollaan ajamassa näitä harvennuksia, jälleen. Olen itse eturintamassa taistelemassa asian puolesta, ja tämä on äärimmäisen raskasta. Olen keskustellut lukemattomien tutkijoiden ja asiantuntijoiden kanssa, käynyt läpi vetoomuksia ja tehnyt anomuksia. Pisteenä iin päälle päätimme vielä järjestää tilaisuuden johon kutsuimme lähikuntien päättäjät ja valtuutetut, olemme saaneet tilaisuuteen puhujat joilla on todellista mandaattia aiheesta. Pidän äärimmäisen hävyttömänä sitä että niin meidän kaupungissamme kuin monissa muissakin kaupungeissa Suomessa, kaupunki ei toimi asian suhteen rehellisesti. Kieroillaan, salaillaan, esitetään virheellisiä lukuja ja väittämiä. Virheelliset väittämät kuitataan vahingoiksi jotka aina, poikkeuksetta, ovat vahingossa vääriä juuri kyläkouluille vahingolliseen suuntaan. Kamreeria, tarkoitushakuista toimintaa.

    Meidän tilaisuutemme järjestetään marraskuun alussa, päätöksiä tehdään vajaa viikko sen jälkeen. Tulen asiasta raportoimaan myös blogiin, olisin halunnut kirjoittaa tästä jo parin kuukauden ajan mutta pelkäsin, että sortuisin itse törkeyksiin.

    Viimeisenä haluan vielä huomauttaa: tästä eivät kärsi ainoastaan maaseutujen lapset. Kasvukeskuksissa sijaitsevat yli 500 oppilaan tehoala-asteet tuovat ongelmat jokaiseen kotiin.

    Kysymys siitä kuka pelastaisi kyläkoulut ei siis todellakaan pidä sisällään ideologiaa lempeästi maaseutukoulusta, vaan seuraukset niiden sulkemiselle ovat olleet järkyttävät.

    Mitä ajatuksia tämä herättää sussa?

    Kommentit

    1. Avatar

      Sen sijaan että vaadit palveluja olisi hyödyllisempää miettiä että mistä ne rahat?
      Tällä hetkellä se tilanne on vaan se että kaikkien palvelujen tuottamisessa tarvitaan rahaa ja raha ei puussa kasva.

    2. Avatar

      Saako tämän jakaa? Meillä on menossa samanlainen taistelu ja ajattelin jakaa loistavan kirjoituksesi meille asian kanssa taisteleville vanhemmille.

    3. Avatar

      ”Sekä kansalliset että kansainvälisen tason tutkimukset ovat osoittaneet, että yli 500 oppilaan tehoala-asteet eivät toimi. ” Mielenkiintoisia tutkimuksia. Voisitko kertoa niistä tarkemmin?

    Vastaa

    Sulje
    ×

    Cart