Helppo loma Ahvenanmaalla

Helppo loma Ahvenanmaalla- Kaupallisessa yhteistyössä Visit Åland

Meidän tämän vuoden syysloma meni ihan heittämällä kaikkien syyslomien kärkikastiin, eli helppo loma Ahvenanmaalla oli ihan hitti. Takana on ollut melkoisen raskas sekä hetkinen vuosi, eikä aikaa lomailuun ollut nytkään muutamaa päivää pidempään. Onnekseni olin jo elokuussa järjestänyt meille matkan yhdessä Visit Ålandin kanssa, joten pääsimme rentoutumaan Maarianhaminaan. Visit Åland on siis Ahvenanmaan matkailualan jäsenjärjestö, jonka pääasiallisena tehtävänä on markkinoida Ahvenanmaata matkakohteena sekä kehittää Ahvenanmaan matkailua yhdessä paikallisen matkailuelinkeinon kanssa. Auton vuokraus olisi ollut Ahvenanmaalla tosi simppeliä, joten olisimme toki voineet lähteä hurvailemaan kaueammaksikin – ihanille linnoituksille tai vaikka Taffelin tehtaille.

Päätimme kuitenkin, että haluamme viettää viikonlopun samassa paikassa ja nauttia rauhallisesta olosta. Ahvenanmaa on hyvä matkakohde sekä pidemmälle että lyhyelle reissulle, katsottavaa ja koettavaa riittää pidemmäksikin aikaa, mutta matkustusaika on niin lyhyt että viikonlopuksikin kannattaa lähteä. Me lähdimme reissuun Turusta perjantaiaamuna, Viking Linen aluksen kyydillä. Tavoitteena oli unohtaa kaikki arkiset puhteet koko viikonlopuksi – ja me aloitimme tämän reippaasti ihanasta aamiaisbuffetista, skumppalasin kera.

Viiden tunnin mittainen matkustusaika meni lasten kanssa kuin vettä vain – leikkipaikoista löytyi viihdykettä kaikenikäisille. Olimme perillä Maarianhaminassa siis kahden maissa perjantaina. Keskustan alueella kävelymatkat ovat ihanan lyhyet ja miljöö on niin kaunis, että autoa ei ole pakko olla käytössä. Kävelimme satamasta Visit Ålandin toimistolle, josta saimme vielä vähän lisäinfoa, ja lapsille annettiin ihanat kolikot. Ihan täytyy huomauttaa, että en valitettavasti ole koskaan ennen matkatoimistoissa kokenut niin hyvää habitusta. Ihanan iloinen ja välitön meininki. Olen meidän perheen organisaattori ja hieman stressaantunut siitä, että joudun yleensä hoitamaan kaiken. Tällä reissulla en joutunut!

Maarianhamina tarjosi viihdykettä koko perheelle.

Yövyimme parin kilometrin päässä keskustasta olevassa Air bnb-asunnossa – ehdottomasti suosittelen tätä, varsinkin jos lähdette matkaan perheenä. Asunto oli valoisa, siisti ja tilava. Me vanhemmat digattiin erityisesti siitä, että lasten mentyä nukkumaan illalla, meillä oli vielä mahdollisuus nauttia iltapalaa yhdessä sekä katsoa televisiota. Asunnolta oli lyhyt matka kaupungin huvituksiin sekä erilaisiin nähtävyyksiin. Ajatuksenamme oli suunnata pariin eri museoon sekä paikalliseen kylpylään. Lasten päätöksellä suuntasimme perjantaina ensimmäisenä Mariebad-kylpylään, joka sekin sijaitsi kävelyetäisyydellä. Oli aika hauskaa huomata, miten erilaisia käytäntöjä kylpylöissä on, kun tullaan vain Ahvenanmaalle saakka. Eikä siis huonossa mielessä! Kylpylä oli ihana, viihdyttiin siellä useampi tunti. Altaita oli useampia, erilaisia putouksia, pari liukumäkeä – sekä ehdoton suosikki: ulkoallas. Siellä polskittiin moneen otteeseen, ihastelemassa merta.

Perjantai-ilta päättyi aivan keskustassa sijaitsevaan Pizzeria Diabloon. En ole erityisemmin pizzan ystävä, mutta halusimme ehdottomasti käyttää Visit Ålandin suosittelemia paikkoja. Käsi sydämellä voin vannoa, etten ole saanut niin hyvää pizzaa missään. Yleensä en siis syö kuin kotona tehtyä pizzaa, mutta tämä oli mielettömän herkullista. Uinnin kasvattama nälkä sai pojatkin nauttimaan pizzansa viimeistä murua myöden. Matkaa takaisin asunnolle ei olisi ollut kuin muutama kilometri, mutta väsyneet pikkujalat eivät oikein sitä matkaa enää taitaneet. Niinpä pääsimme kokeilemaan myös Maarianhaminan taksin palvelua. Kuljettaja saapui paikalle nopeasti, autosta löytyivät istuimet ja pikapikaa olimmekin jo takaisin asunnolla.

Lauantai ja sunnuntai kuluivat erilaisissa kulttuurikohteissa. Lasten toiveesta metsästimme pokemoneja ja seikkailmme Maarianhaminan monissa leikkipuistoissa. Tsekkasimme paikallisen ostoskeskuksen, lelukaupan senkä jonkin suloisen taidekahvilan jonka nimen unohdin laittaa ylös. Kulttuurikohteista parhaiten mieleen jäivät Maarianhaminan kulttuurihistoriallinen museo sekä Maarianhaminan merenkulkumuseo.

Molemmat olivat kiinnostavia, mutta täyden kympin annan merenkulkumuseolle. Siellä pääsimme koko perheen kesken täyttämään eräänlaista tehtäväkarttaa ja etsimään pieniä vihjeitä museon sopukoista. Museo oli mukavan kokoinen mutta kuitenkin niin pieni, että meidän 7- ja 9-vuotiaat pinkoivat tehtäväkarttansa kanssa siellä kahdestaan. Aikaa kului aivan huomaamatta kolme tuntia, jonka jälkeen oli yllättäen kiljuva nälkä.

Toinen ikisuosikiksi jäänyt ravintola oli Kvarter 5, joka sekin sijaitsi aivan keskustan kupeessa. Ravintola oli tyyliltään hieman hienompi sekä ihanan rauhallinen, joten se oli omiaan antamaan mukavan seesteisen lopun vauhdikkaalle päivälle. Huomio jonka tein Maarianhaminan monissa ravintoloissa ja etenkin Kvarter 5:ssä, oli se miten he nostattivat esiin paikallisia tuotteita. Se ei ole vielä kovin yleistä täällä meidän mantereella, ainakaan tuossa määrin. Poikkeuksetta myös kaikki tarjoilijoiden suosittelemat Ahvenanmaalaiset tuotteet olivat mielettömän herkullisia.

Antoisa viikonloppu päättyi sunnuntaina, kun suuntasimme satamaan ja jälleen Viking Linen aluksella kohti kotia. Tällä reissulla ja matkustusmuodolla oli sekin etu, että jo matkustaessa oltiin lomalla. Kotimatkalla autossa kyseltiin lapsilta että millainen fiilis jäi viikonlopusta? Vastaukset olivat yksimieliset: oli superkivaa! Pojat lähtivät siltä istumalta myös googlaamaan ”Ahvenanmaa kesällä”, ja päättivät että menemme sinne uudelleen heinäkuussa, ja vuokrataan auto. Me aikuiset oltiin kyllä aivan samaa mieltä. Ahvenanmaa oli ihana kohde syyslomalle, mutta kesäkuukausina saamme sieltä irti varmasti jotain ihan uusia ulottuuvuksia.

Helppo loma Ahvenanmaalla olla todellakin onnistunut – kiitos Visit Åland! Arkeen palattiin levänneinä, onnellisina ja  uusilla kokemuksilla varustettuina!