• Lapsen kantapääkipu ja sen helppo hoito

    Lapsen kantapääkipu ja sen helppo hoito

    Lapsen kantapääkipu ja sen hoito. Kaupallinen yhteistyö: Wellstock 

    Kerroin aikaisemmin blogissani, että 9 -vuotiaalla pojallani Oscarilla on nyt ikävä rasitusvamma vaivanaan, tarkemmin severintauti. Lapsen rasitusvamma on tyypillinen liikkuvalle ja urheilevalle lapselle, severin tautia esiintyy 8-15-vuotiailla lapsilla. Näin kävi myös meidän telinevoimistelijalle.

    Lue myös: Pojalla toistuvaa kantapääkipua, onko syynä severin tauti?

    Severin taudissa kipu tulee usein treenin jälkeen ja hankaloittaa esimerkiksi kävelemistä pitkän aikaa sen jälkeenkin. Kipu voi kestää useita päiviä. Meillä on Oscarilla jäänyt monia treenejä väliin kipujen vuoksi ja tuonut paljon harmitusta, kun jalkaan sattuu. Tämä on ollut tosi ikävä vaiva, johon ei oikein ole määrätty muuta kuin lepoa.

    Vaikka muutakin apua olisi tarjolla!

    Wellstock -verkkofysioterapia avuksi

    Sain hurjan paljon yhteydenottoja tuon blogi julkaisuni jälkeen. Niissä tarjottiin apua ja yhteistyömahdollisuuksia tähän rasitusvammaan liittyen. Avuksi tarjottiin niin osteopatiaa, fysioterapiaa ja erikoistunutta lääkäriä. Kaikista näistä yhteydenotoista olen oikein kiitollinen.

    Jonkin verran olin selvitellyt severintaudista jo itsekin ja koin, että meille tässä tilanteessa suurin apu olisi fysioterapiasta. Tämä siksi, että ei tarvitsisi mennä paikanpäälle mihinkään, vaan apu löytyi verkkokurssina. Näinä aikoina erityisesti tämän tyyppinen mahdollisuus on aivan loistava.

    Sovimme Wellstock- verkkokurssin kanssa, että testaamme Oscarin kanssa Liikkuvan nuoren polven kiputilojen ensiapupakettia -verkkokurssina ja katsomme, mitä apua sillä pojalle saamme. Lepoa tulee toki nyt väistämättäkin, kun telinevoimistelu on tauolla, mutta tarkoitus oli saada kantapääkipu pysyvästi pois.

    Helppoa kuntoutusta verkossa

    Viime viikolla vihdoin pääsimme aloittamaan treenit. Me emme saaneet tulostettua treenipäiväkirjaa itsellemme, mutta päätettimme tehdä harjoitteet niin, että joka treenipäivä teemme ne kaikki. Treenipäivät tehtiin samaan tahtiin, kuin isoveljien harrastusten mukana tulevat harjoitteet piti tehdä. Samalla, kun Oliver pomputti palloa ja Ossian nosteli kahvakuulaa, teki Oscar nämä verkkokurssin harjoitteet. Suunnilleen noin jokatoinen päivä.

    Aluksi Oscar oli vaikea saada motivoitumaan harjoitteisiin. Kantapääkipu kun tuli ja meni, usein kivuttomassa vaiheessa aihe ei kiinnostanut poikaa. Pääsimme kuitenkin alkuun niin, että kokeilimme harjoitteita, kun kantapäässä oli pientä kipua. Oscar ymmärsi silloin paremmin, miksi harjoitetta ylipäätään teki. Ajan kanssa hän tykästyi harjoitteisiin ja alkoi suorittamaan niitä säännöllisesti.

    Selkeät ohjeet videolla auttoivat harjoitteiden oikeaan suorittamiseen. Hetken päästä harjoitteet onnistuivat jo ilman ohjeitakin. Kylmähoito jääpalalla oli Oscarin suosikki juttu koko kurssissa. Minä sain Oscarin treenistä hyviä vinkkejä myös omille jaloilleni. Jatkuvat suonenvedot kun jäivät historiaan, suorittamalla samoja harjoitteita Oscarin kanssa. Ihme juttu?

    Miten verkkokurssi auttoi meitä?

    Oscar on kuntouttanut kantapäätään nyt yli viikon ja kantapääkipu ei ole toistaiseksi palannut. JEE!!! Ennen jalkaa särki joka viikko, useita kertoja. Vaikka virallisia treenejä ei ole ollut, niin poika on hyppinyt ja pomppinut trampalla sekä kotona kiitettävän määrän. Silti kantapäähän ei ole tullut kipua. Oscar on ollut onnesta soikeana. Jatkamme tietysti treeniä pidempäänkin, nyt kun tässä on aikaa. Joten uskon, että kantapääkivut jäävät lopullisesti historiaan.

    Oscar odottaa enemmän kuin mitään, että pääsee taas telinevoikkaamaan, ilman kipuja.

    kantapääkipu

    Itseasiassa nyt, kun meidän pojat ovat kaikki ilman virallisia treenejä, innostuin myös WellStockin Liikkuvan nuoren suorituskykyä parantavasta fysiikkavalmennuksesta ja mietin, että sen voisi toteuttaa ainakin meidän futarin Oliverin kanssa. Siinä parannetaan junioriurheilijan suorituskykyä, vahvistamalla lihaksia. Samalla saadaan vahvuutta sekä tukea lihaksiin ja  tasapainoa koko kehoon. Verkkokurssin lihaskuntoliikkeet ehkäisevät myös selän rasitusmurtumia, polven ja kantapään sekä lantion alueen kiputiloja.

    Jos muuten lapsellasi on kantapääkivun lisäksi myös ongelmia polvien kanssa, voin suositella Liikkuvan nuoren huoltopakettia tuon meidän käymän verkkokurssin sijasta. Siinä on molemmat, sekä polven, että kantapään ensiapupaketit, sekä  suorituskykyä parantava fysiikkavalmennus. Tuolloin, jos kiputiloja on olemassa kantapäässä + polvessa, kannattaa ensin keskittyä vain kipujen poistamiseen, eli ensiapupaketteihin tämän valmennuksen  sisällä. Tämän jälkeen voi siirtyä parantamaan fysiikkaa ja  ennaltaehkäisemään uusia rasitusvammoja.

    Nyt jos koska on hyvää aikaa pistää liikkuvien lasten fysiikka kuntoon! Tartu tilaisuuteen.

    Kurkkaa video meidän ”kotikoulu” arjesta.

    Vastaa

    Sulje
    ×

    Cart