Asuntoauto perheelle -se oli kesän paras idea

Asuntoauto perheelle, kaupallinen yhteistyö: Sun Living

Palattiin eilen meidän elämän ensimmäiseltä asuntoauto reissulta. Tämä oli meille täydellinen kesä kokeilla ekaa kertaa asuntoautossa matkaamista. Reissut ulkomaille olivat nyt mahdottomia ja korona-ajan tuoma taloudellinen epävakaus ei mahdollistanut meille tuttua hotellista toiseen liikkuvaa road trip vaihtoehtoa.

Emme suinkaan ostaneet asuntoautoa (vaikka mielellämme ostaisimmekin), vaan saimme sen lainaan viikoksi.

Voin sanoa, että kun ei ole ennen matkannut asuntoautolla, niin kaikki siihen liittyvät ominaisuudet olivat ihmeellisiä. Ihan vain jo se, että käyttövesi tankattiin puutarhaletkulla auton kyljestä sisään ja se, että asuntoautossa kannattaa sulkea kunnolla kaikki kaapit, ennen kun lähtee liikkeelle. Kantapään kautta oppi kaikenlaista.

Vitsi mikä matka!

Asuntoauto perheelle

Asuntoautoilun iloja

Sain kattavan ohjeistuksen auton käyttöön, samalla kun hain auton Sun Livingin toimistolta, mutta kummasti olin unohtanut suurimman osan siinä vaiheessa kun lähdimme liikkeelle. Saimmekin reissussa lukea, onneksi selkeää, ohjekirjaa ahkerasti.

Se mikä oli mahtavinta, oli se, että ei tarvinnut tällä reissulla lainkaan kantaa kasseja paikasta A, paikkaan B. Mä täytin auton rauhassa päivää ennen kun lähdettiin liikkeelle, pistin jokaiselle perheenjäsenelle omat vaatteet ja tavarat tiettyihin kaappeihin valmiiksi. Siellä ne pysyi nätisti viikattuna reissun loppuun asti. (Paitsi sillon kun ne oli märkänä rytyssä asuntoauton lattialla käytön jälkeen, eli aika usein).

Matka alkoi, kun auto starttasi kotipihasta ja päättyi kun ajoimme pihalle takaisin. Kaikki turha hössötys ja stressi siitä väliltä jäi pois.

Lue myös: Olen ruskea kuin papu, enkä voi sille mitään

Me tykästyttiin asuntoautoiluun kovastikin, vaikka vetiset säät ei tehnyt siitä aina niin helppoa. Erityisesti, kun mukana oli valkoinen koira, joka piti pestä aika pissatuksen jälkeen puhtaaksi, ennen kun sen pystyi päästämään takaisin autoon. Tuli siinä muutamia ärräpäitä päästettyä.

Oli loistavaa, että autossa pystyi kuitenkin pesemään koiran tassut ja poikien hiekat, sekä oli tilaa pelailla vaikka lautapelejä sadepäivät. Ruokaakin pystyi valmistamaan autossa, joten periaatteessa ulos ei tarvinnut mennä.

asuntoauto perheelle

Leirintäalueissa hurjasti eroja

Me reissattiin turvallisesti leirintäalueilla, sillä ekakertalaisina ei vielä houkuttanut majoittua jonnekin erämaan armoille, vailla palveluita ja sähköä. Sekin olisi toki hyvälaatuisella asuntoautolla ihan mahdollista. Meidänkin autosta löytyi suihku, vessa, ruuanlaittomahdollisuudet ja ihmeen tilava jääkaappi, sekä pakastinlokero.

Leirintäalueesta riippuen, välillä silti tuntui, että olemme ihan omillamme. Esimerkiksi pieni leirintäalue Kaskisssa oli hyvinkin lähellä luontoa, eikä sieltä juurikaan mukavuuksia löytynyt. Idyllinen ja soma se kyllä oli.

Leirintäalue Alahärmä

poikien äiti

rantapäivä

Sen enempää avaamatta tarkasti niitä leirintäalueita missä kävimme, niin huomasimme, että leirintäalueissa oli hurjasti eroja. Osa ottaa kovaa hintaa sähköpaikasta ja silti sen lisäksi vielä laskuttaa kaikista palveluista esimerkiksi pyykkikoneen käytöstä erikseen. Osassa taas hinta saattoi olla kevyempi, mutta ihan kaikki palvelut kuuluivat hintaan.

Lue myös: Ei koskaan hiljaista hetkeä. Tinnitus pitää siitä huolen

Siisteystasoissakin oli hurjasti eroja. Kallein leirintäpaikka oli meidän reissullamme myös kaikista epäsiistein. Sinne ei tee enää mieli mennä. Positiivinen yllätys oli PowerParkin leirintäalue, missä hinta oli kohtuullinen, palvelut, jopa uima-altaan ja saunan käyttö, kuuluivat hintaan ja paikka oli tosi siisti.

Kysyin Poikien Äitien Instagramissa vinkkejä hyville leirintäalueille ja näitä siellä kehuttiin:

• Härmän Laiskan kartano
    • Sepänniemen lomakylä
    • Lohtaja ja Ohtarin alue
    • Kalajärvi, Peräseinäjoella

Meidän reissun tarkemmat sijainnit voit käydä kurkkaamassa Poikien Äiti-blogin Instagramista

Millainen asuntoauto?

Yhden viikon asuntoauto kokemuksellani sanoisin muutaman tärkeän jutun, mitkä kannattaa ottaa huomioon, kun hankkii asuntoauton perheelle.

Meillä sattui olemaan suht viileät kelit, mutta jos liikkellä olisi ollut alkukesästä, niin ilmastointi olisi autossa ihan must juttu. Meillä sellainen oli ja sillä oli ihana viilentää auto ennen nukkumaan menoa.

Jos ostaa omaa autoa, niin kannattaa ostaa sen verran tilava, että ei ihan joka ilta tarvitse tehdä makuupaikkoja penkeistä. Me teimme yhdelle sängyn joka ilta, ja olihan se aikamoinen ruljanssi. Vaikka nopeasti sen tekemisen oppi, mutta en ehkä lähtisi sitä kuukautta rakentelemaan.

Ainakin voin lämpimästi suositella Sun Living- asuntoautoja. Meidän asuntoauto oli todella siisti ja toimiva. Perheellekin sopiva. Auto kesti hienosti liikkuvaiset pojatkin ja ei tarvinnut koko ajan pelätä, että jotain hajoaa. Ensi vuonna halutaan lähteä asuntoautolla Norjaan perheen kanssa. Sieltä jos jostain saadaan makeita kuvia.

asuntoauto perheelle

asuntoauto erheelle

Kiitos Sun Living unohtumattomasta kesälomasta. Tämä oli ihan uudenlainen tapa katsoa maailmaa. Toivoo meidän koko poppoo!