• Nyt tehtiin ryhdin korjaus -toimittajan ryhti kuntoon

    Nyt tehtiin ryhdin korjaus -toimittajan ryhti kuntoon

    Ryhdin korjaus, kaupallinen yhteistyö: Kipukauppa

    Huono ryhti on vaiva, jonka olemassaolosta ja seurauksista taitaa kärsiä suurin osa jossain vaiheessa elämäänsä. Vai mitäpä äidit tuumaatte, ovatko kasassa oleva olemus, ryhdittömät hartiat, niskajumit ja pääkivut koskaan tulleet tutuiksi? Niinpä.

    Päätteellä työskentely, imetys, vauvan kanniskelu ja huonot työasennot vievät yläkropan täysin jumiin ja vetävät ryhdin kasaan.

    Itse työskentelen 90% ajasta tietokoneella, eivätkä työasennot aina ole kaikkein ergonomisimpia. Kun viettää päivittäin pitkiä aikoja joko tietokoneen äärellä, seisten työpaikalla tai muutoin huonossa asennossa, selkäranka ei välttämättä koskaan ole optimaalisessa asennossa. Hyvä ryhti on kuitenkin äärimmäisen tärkeää hyvinvoinnin kannalta, sillä huono ryhti saattaa johtaa todella vakaviin ongelmiin, kuten esimerkiksi välilevyn pullistumaan.

    Ryhdin korjaus

    Pääsin testaamaan Kipukaupan Ryhtiremmiä, ja koostin viikon ajalta omia huomioitani Ryhtiremmin käytöstä.

    Ryhdin korjaus viikossa

    1. Päivä.

    Ryhtiremmin käyttö tulisi aloittaa pienissä paloissa. Puen remmin päälleni puolen tunnin ajaksi, kun aloitan päivän työt koneella. Kokemus on lähtökohtaisesti tosi hassu, joudun kiinnittämään kokoajan huomiota siihen, missä asennossa olen. Tajuan että ryhtiremmi on muistuttaja, ei pakottaja. Se herättää kropan omia lihaksia, eikä passivoi niitä.

    2. Päivä.

    Tänään nosta ryhtiremmiä käyttämääni aikaa. Tunne on edelleen vänkä, mutta ei varsinaisesti hankala. Käsitän aamupäivän aikana, että olen aiemmin kyyhöttänyt vielä paljon huonommassa asennossa kuin kuvittelin.

    3. Päivä.

    Nyt huomasin eron jo selkeästi. Niska ja hartiat eivät tuntuneet enää niin jäykiltä, ja vaikutti siltä että aineenvaihdunta ja verenkierto rullasivat aiempaa paremmin.

    4. Päivä.

    Tänään pidin ryhtiremmiä jo reilusti yli tunnin. Ensimmäisen päivän omituisen puristava tunne oli kadonnut, ja kroppa osasi hakeutua oikeaan asentoon jo paremmin. Remmin olemassaoloa ei muistanut enää yhtä paljon.

    5. Päivä.

    Tänään oli reissupäivä, eli istuin autossa useamman tunnin. Pohdin ensin että olisin jättänyt ryhtiremmin kotiin, kai autossa kuitenkin tulee istuttua ryhdikkäästi? Kävi ilmi, että eipä olisi tullut. Ajoin ensimmäisen tunnin ilman remmiä, ihan testin vuoksi. Tämän jälkeen puin remmin päälleni, ja tuntui miltei samalta, kuin olisin jälleen hypännyt päivään 1. Selkeästi minun kannattaisi käyttää remmiä muulloinkin kuin koneella, koska olen omaksunut huonon ryhdin liki kaikessa mitä teen, ja kroppa kyllä muistaa huonot tapansa.

    6. Päivä.

    Käytin ryhtiremmiä tänään koneella, siivotessa sekä lenkillä – välillä sen toki riisuen. Todella hauska ja positiivinen huomio oli, että lenkillä happikin tuntui kulkevan jouhevammin. Voiko todella olla niin, että huono ryhti vaikuttaa tähänkin? Kaipa se on uskottava.

    7. Päivä.

    Ryhtiremmin käytössä tuli täyteen viikko. Enää remmiä ei juurikaan huomaa, se on sujahtanut osaksi päivää. Tuntuu siltä että yläkroppa liikkuu vetreämmin, jäykkyys on hieman helpottanut. Näin viikon testauksen jälkeen uskaltaudun sanomaan, että remmi jää vakituiseksi osaksi omaa arkirepertuaaria. Ryhdin korjaus onnistui!

    Yhteenvetona ryhtiremmi saa arvosanaksi kympin. Tuntuu että jo näinkin lyhyen käytön jälkeen oikea, ryhdikäs asento on alkanut uppoamaan lihasmuistiin. Se on myöskin tosi huomaamaton, eikä mitenkään pistä silmään vaatteiden alta.

    Vastaa