• Miten saada unta? Keinot, jotka toimii minulle

    Miten saada unta? Keinot, jotka toimii minulle

    Tuskin olen ainoa äiti, joka mietti taas tälläkin viikolla, että miten saada unta? Kuinkahan paljon on meitä ikuisesti unenlahjat menettäneitä äitejä maailmassa? Kun se -valvottavan vauvan elämänvaihe- päättyy, niin unenlaatu ei tunnu enää koskaan palaavan samanlaiseksi. On se niin väärin.

    Me väännetään välillä Pekan kanssa vuorokausirytmistä, hän menee mielummin aikaisemmin nukkumaan ja minä taas tykkään kukkua pidempään. Haluaisimme olla samassa rytmissä, mutta se ei oikein onnistu. Yritin tässä yksi ilta mennä vähän aikaisemmin jo sänkyyn hakemaan unta, koska aamulla oli aikainen herätys, mutta se yö oli aivan katastrofi.

    Kun yritin nukahtaa, niin kaikki talon äänet häiritsivät minua. Vieressä tuhiseva mies, yläkerrassa tuolillaan rullaava teini, pesukone, joku piippaava ääni ulkona ja tuuli ikkunoissa. Koita siinä nyt sitten nukkua. Kun sain vihdoin unta, noin kolmen tunnin sängyssä pyörimisen jälkeen, niin heräsin 2 tuntia ennen herätyskelloa. Enkä saanut enää uudelleen unta. Nukuin sitten 5 tuntia, mikä on minulle aivan liian vähän!

    Lue myös: Näin paljon pitäisi nukkua!

    Miten sitten saada unta?

    Nyt en anna niitä tyypillisiä neuvoja, mitä terveysivustoilla ja meidänkin artikkelissa on annettu. Nämä mun vinkit on vähän erilaisia. Sellaisia, mitkä oikeasti toimii mulle.

    Katso tai lue jotain rauhoittavaa

    Mikä saa olosi rauhoittumaan? Joku tuttu tv-sarja, hidastempoinen kirja tai ehkä lastesi kuvien selailu, kuten minulla. Kyllä, kaivan valokuvat esiin (mielellään ei puhelimesta, koska sininen valo taas valvottaa) ja katselen hetken niitä. Vauvakuvia, lapsuuskuvia ja onnellisia hetkiä. Sen lisäksi, että uni tulee paremmin, niin näkemäni unet ovat sinä yönä aivan ihania.

    Käy ulkona

    Joskus jos on ihan nuukahtanut olo, mutta ei kuitenkaan tule uni, niin pieni ulkoilu koiran kanssa on auttanut minua. Raikas ilma ja pimeydessä lyhyt lenkki tekee tehtävänsä. Kotiin kun tulen takaisin, niin haluan vain lämpöisen peiton alle ja unikin tulee huomattavasti helpommin.

    Syö jotain hyvää

    Virallisissa neuvoissa, on nimenomaan sanottu, että illalla ei kannattaisi oikeastaan enää juurikaan syödä mitään. Ehkä jotain ihan kevyttä ja kiiwien on sanottu lisäävän unensaantia. Minulle kuitenkin tyhjällä vatsalla nukkumaan meno ei toimi, syön usein illalla kunnolla vielä. Saatan tehdä esimerkiksi jonkun pienen ruuan itselleni. Pastaa tai pizzaa. Minulla se toimii, että maha on aika täysi, kun menen nukkumaan. Silloin tulee raukea olo ja unikin tulee paremmin. Mitään sokeripitoista ei tietenkään kannata syödä juuri ennen nukkumaan menoa.

    Silmälaput

    Ihan oikeasti, mitä pimeämpää on, sen parempi. Sen lisäksi jos on hyvät silmälaput silmillä, niin se kevyt tunne siinä silmäluomien päällä, auttaa ainakin minua nukahtamaan. Silmälapuissa on sekin hyvä puoli, että usein aamulla saa myös pidempään unta, kun ikkunasta sisään tulviva valo ei herätä niin aikaisin. Meillä onkin täällä kotona jos jonkinlaista silmälappua, kun myös osa pojista tykkää niitä käyttää. Joskus hädässä sidon silmilleni paidan tai legginsit.

    Melatoniini

    Siinä vaiheessa kun huonosti nukuttuja öitä on useampia, niin saatan turvautua melatoniiniin. Itseasiassa otin ensimmäisen melatoniini aikanaan siihen, että heräilin aamuyöstä ja en saanut enää uudestaan unta. Melatoniini auttoi siihenkin. Se auttaa myös nukahtamaan. Se kannattaa ottaa ennen puoltayötä ja puolisentuntia ennen haluttua nukkumaanmeno aikaa. Toimii hyvin minun tyyppiselle, jolla aivot käy tuhatta ja sataa vielä nukkumaan mennessäkin. Melatoniini jotenkin rauhoittaa ne ajatukset ja on helpompi nukahtaa.

    Tsemppiä unensaantiin kaikille!

    Nämä mainitsemani keinot helpottavat minulla unensaantia, Silti välillä käy niin, että nekään ei auta tai melatoniini on loppu. Sitten nukutaan huonosti ja ollaan kärttyisiä akkoja seuraava päivä. Ainakin minä!

    Vastaa