• Miten välttää syysväsymys?

    Miten välttää syysväsymys?

    Syksy tekee tuloaan ja suurin osa Suomessa asuvista ihmistä huomaa, (minä mukaanlukien) että valon väheneminen vaikuttaa hyvinvointiin. Listasin viisi keinoa, miten välttää syysväsymys.

    1. KIRKASVALOLAMPPU

    Kirkasvalohoito on tehokkain tapa lievittää kaamosoireita. Jo puolen tunnin päivittäisellä käytöllä on positiivisia vaikutuksia. Tämä on itse asiassa asia, jota olen monesti miettinyt, mutten ole tehnyt asian eteen mitään. Vielä toki aurinko paistaa ja meillä on upeat syyskelit, mutta kohta rämmitään marraskuun harmaudessa ja haluaisin todella testata kirkasvalolampun toimivuutta. Menneinä talvina, olemme monesti reissanneet ulkomaille tankkaamaan aurinkoenergiaa, mutta nyt sekin on poissuljettu vaihtoehto.

    2. SÄÄNNÖLLINEN LIIKUNTA

    Jotta syysväsymys ei ottaisi kehosta ylivaltaa, suositukset sanovat, että liikuntaa olisi hyvä harrastaa ainakin kaksi tai kolme kertaa viikossa, 30 – 60 minuuttia kerrallaan. Mä itse pidän enemmän lyhyistä, intensiivisistä pyrähdyksistä, jotka on helppo sujauttaa kiireisen lapsiperhearjen aikatauluihin. Tässäkin asiassa maalaisjärjellä pääsee pitkälle. Jo pienikin liikunta on parempi, kuin ei yhtään liikuntaa. Ootko muuten joskus kokeillut 10 – 15 minuutin kehonpainotreenejä kotona?

    3. SYÖ TERVEELLISESTI

    Syö säännöllisesti sopivankokoisia annoksia. Jos haluat napostella jotain makeaa, syö hedelmiä ja marjoja. No entäs sitten kun se makeanhimo on niin valtava, että siihen ei ne hedelmät ja marjat auta, eikä mitkään muutkan vippaskonstit? Mä itse kyllä huomaan, että jos syön monta iltaa hiilaripitoisia ja ei ehkä niitä ihan terveellisimmästä päästä olevia iltapaloja, olo tuntuu heti nuutuneelta. Niinpä pyrinkin syömään 80 % valinnoista niitä terveellisiä vaihtoehtoja, jotta voin sujauttaa joukkoon myös niitä epäterveellisiä vaihtoehtoja. Sillä fakta on se, että vaikka tiedostan, että karkki ei ole terveellistä, en siitä kokonaan suostu luopumaan.

    4. RAUHOITA ILLAT

    Sammuta turhat valot ja pistä puhelin pois. Rauhalliset illat helpottavat nukahtamista. Jos olet päivällä väsynyt ja tarvitset päiväunet, nuku korkeintaan 15 minuuttia. Päiväunet ei ole mun juttu, joten suljetaan se heti pois vaihtoehdoista. Olen siitä onnellisessa asemassa, että minua on siunattu unenlahjoilla. Laitan illalla pään tyynyyn ja nukahdan helposti. Silti tykkään illalla vähennellä valoja ja siirtyä iltamoodiin tunnelmavalojen avulla. Lisää hyggefiilistä voit seurata mun instagramista @sariannapesola

    5. TAPAA YSTÄVIÄSI

    Pimeän keskellä voi tuntua, että haluat jäädä vain yksin kotiin. Tapaa kuitenkin ystäviäsi ja pidä huolta ihmissuhteistasi. Ne auttavat sinua jaksamaan. Tiedätkö sen tunteen, kun perjantai-illalla väsyneenä ajattelee, että hitsi vieköön, miten ihmeessä jaksan raahautua lasilliselle? Miksi menin sopimaan, että nähdään kavereiden kanssa tänään? Lähteminen tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta ja mietit voisiko sen vielä perua ja jäädä vain sohvannurkkaan jäätelöpurkin kanssa. Ystävien näkeminen on aina virkistävää. Mikäli sulla on viikossa 6 iltaa mahdollista jäädä kotiin, vaihtelu todellakin virkistää! Been there, done that! 😀

    lähde: thl.fi

    Vastaa