• You are currently viewing Paljasjalkajuoksu -mutta turvallisesti

    Paljasjalkajuoksu -mutta turvallisesti

    Paljasjalkajuoksu. Kaupallinen yhteistyö: Kipukauppa

    Moni on varmasti kuullut talvin hittilajista villasukkajuoksusta. Sen ajatus on siinä, että tehdään ikään kuin paljasjalkajuoksua talvioloissa. Eli nimensä mukaisesti, juostaan villasukat jalassa, ilman kenkiä. En tiedä teistä muista, mutta itseäni pumpuli- ja villakammoisena ajatus narskuvista villasukista lumella ihan pyörryttää, omalla kohdallani jäi siis villasukkajuoksut kokeilematta.

    Paljasjalkajuoksu kuitenkin kiinnosti ja lähdin selvittämään siitä lisää.

    Uskotaan, että ilman kenkiä juokseminen on erityisen terveellistä meille ihmisille, onhan meidät luotu kulkemaan paljain jaloin. Minä kuitenkin mietin heti paljasjalkajuoksun vaaroja; lasia, kiviä ja muuta terävää juoksulenkillä. Ei kiitos. Täysin paljailla varpailla voin pyrähdellä omalla pihallani, mutta sen pidemälle en lähde.

    Minulle jäi siis vaihtoehdoksi kokeilla paljasjalkajuoksua paljasjalkakengillä ja kuinkas sattuikaan, ne löytyi kätevästi Kipukaupasta. Jes!

    Paljasjalkajuoksun plussat ja miinukset

    Ensimmäisenä kerron tähän kuitenkin paljasjalkajuoksun plussat ja miinukset.

    Moni paljasjalkajuoksua harjoittanut kertoo, että juoksu käy samalla jalkahieronnasta ja vaikka juoksemisesta ei olisi niin välittänyt aikaisemmin, paljain jaloin tai paljasjalkakengillä se saattaakin olla aika mukavaa. Osa löytää paremmin oikean ja luonnollisen juoksutekniikan ilman tukevia kenkiä ja juoksee kivuttomammin paljasjaloin. Tutkimusten mukaan kehoon kohdistuva kuormitus on vähäisempi paljain jaloin juostessa kuin juoksukengillä. (Harvardin yliopiston professori Daniel Lieberman)

    Ensimmäinen Kipukaupan testaukseni oli niskakeinu

    Paljasjalkajuoksua tulee lähteä kuitenkin kokeilemaan varovasti, se ei sovi kaikille. Ensimmäisellä kerralla kannattaa juosta paljain jaloin vaikka viisi minuuttia ja katsoa miltä se tuntuu. Paljasjalkajuoksussa kuormitus kohdistuu vahvasti päkiälle, ja tottumattomuuuttaan päkiän alue saattaa tykätä juoksusta huonoa. Vaikka samalla totuus on kuitenkin. se, että tuetuilla lenkkareilla juostessa kantapäähän puolestaan kohdistuu suuri törmäysvoima ja nimenomaan juuri siitä olisi hyvä päästä eroon.

    Se, kenelle paljasjalkajuoksu sopii, selviää vain kokeilemalla.

    Ja minähän kokeilin…

    paljasjalkakengät

    Eka kerta paljasjalkakengillä

    Miltä se sitten tuntui?

    Kun sain Kipukaupan paljasjalkakengät postista, niin huomasin heti käteen ne otettuani, kuinka kevyet ne olivat verattuna juoksulenkkareihini. Testaislin paljasjalkakenkiä ensin kotioloissa, jotta jalkani tottuisi niihin paremmin. Eipä ne tosin mitään tottumista vaatinut, sillä ne tuntui lähinnä siltä, kun jalassa ei olisi kenkiä. Paljasjalkakengissäni on kuitenkin kevyt pohja, mikä suojaa ulkona juostessa jalkapohjia.

    Lähdin rohkeasti kokeilemaan paljasjalkakenkiä, vaikka maa oli märkä ja ulkona oli kylmä. Halusin nähdä onko pohjalliset myös turvalliset liukkaalla, ja nehän oli.

    Suosikki tuotteeni Kipukaupasta on leukarentoutin

    Omalla kohdallani juoksutekniikkani oli alunperinkin kunnossa, sillä olen vanha juoksija. Harrastin lapsena ja nuorena yleisurheilua, eikä minulla ole ollut juoksemisen kanssa mitään ongelmia. Minä en siis lähtenyt hakemaan paljasjalkajuoksulta juoksutekniikkaa korjaavaa kokemusta, vaan lähinnä olin vain kiinnostunut miltä se tuntuu.

    Minulla on aina ollut vähän linttaan astuvat jalat ja monesti kenkäni muotoutuvat sen vuoksi nopeasti väärään muotoon. Paljasjalkakengissä tätä ongelmaa ei ole, sillä ne ei muotoudu mihikään, niitä ei ikään kuin edes ole jalassa.

    Juoksukokemus lähenteli paljain jaloin juoksemista ja se oli oikein miellyttävää. Huomasin jalkapohjien hieman kihelmöivän juoksun jälkeen, juoksu oli selvästi saanut verenkierron myös jalkaterässä vauhtiin. Varpaani olivat kerrankin lämpöiset juoksun jälkeen, yleensä varpaani ovat aivan jäässä, vaikka muuten olisi hiki.

    Toinen uusi juttu minkä huomasin, niin jalkapohjieni jatkuvan suonenvedot vähenivät kun aloitin paljasjalkakengillä juoksemisen. Minulla on erityisen kireä jalkapohja ja olen joutunut usein hieromaan sitä auki esimerkiksi pallolla. Jalasta vetää suonta ärsyttävän usein. Nyt suonenvedot vähenivät ja en ole tarvinnut myöskään pallohierontaa enää säännöllisesti.

    Kokeilin paljasjalkakenkiä aluksi ihan lyhyitä juoksulenkkejä ja nyt olen käynyt juoksemassa jo muutaman pidemmänkin lenkin. Se on hauskaa vaihtelua tavallisilla lenkkareilla juoksemiseen. Jatkossa käytän varmasti molempia variaatioita vaihdellen. Kesällä aion omalla pihalla olla myös enemmissä määrin täysin ilman kenkiä.

    Tulisi jo kesä!

    paljasjalkakengät

    Paljain jaloin liikkuminen voi auttaa seuraaviin asoihin:

    • kireät jalkapohjat
    • varpaiden virheasennot
    • alaselän kivut
    • tasapaino
    • toiminnallisuus
    • luonnollinen askel
    • kehon virheasennot

    Haluaisitko kokeilla paljasjalkakenkiä?: VAPAUTA VARPAAT™ PALJASJALKAKENGÄT PYRKIVÄT MUKAILEMAAN PALJAIN JALOIN LIIKKUMISTA

     

    Kommentit

    1. Silja Saarinen

      Olen lukenut tämän kokemuksesi ja tilasin kengät itselleni. Erityisesti mietin tuota jalan virheasentoa jota minullakin on ja pian normi kengät kuluvat myös vinoon joten ne on sitten uusittava. Minä odotan innolla näiden kokeilua ja toivon mukaan sitä kautta myös polvikipuni ja ajoittain vaivaavat plantaarifaskiittivaivat eivät uusiutuisi.

      1. Jonna

        Kannattaa kuunnella kuitenkin itseään, kaikille paljasjalkakengillä juokseminen ei toimi. Jos siitä aiheutuu sinulle mitään kipua, niin sitten se ei ole sinun juttusi. Toivotaan, että toimii hyvin sinullekin 🙂

    2. Kaisa Patino

      Onko sinulla, Poikien äiti, joku diili Kipukaupann kanssa, kun hurraat kaikkia heidän tuotteitaan maailman parhaina? Ostin ryhtiremmin suosituksesi perusteella ja se on ollut täysin hyödytön kapistus. Sitä ei voi edes käyttää kuin pienissä pätkissä, kun hiertää ja hiostaa kainaloita niin hurjana. Iho menee niin helläksi että seuraava päivä on pidettävä taukoa käytöstä. Niskakeinu on ok. Sitä tulee välillä käytettyä. Mutta se, että kaikista tuotteista tuntuu löytyvän pelkkää hyvää, sakottaa uskottavuuttasi. Vaikuttaa siltä että olet heidän palkkalistoillaan..? 😊

      Muuten hyvä blogi. Toivoisin vain rehellistä, pidemmän käytön jälkeistä arviota tuotteista joita suosittelet.

      1. Jonna

        Hei on minulla yhteistyö Kipukaupan kanssa, kuten tuolla alussa lukeekin ”kaupallinen yhteistyö”. Kaikki tuotteet ei varmasti sovi kaikille, kannattaa kysyä tuosta ryhtiremmistä kipukaupalta, että onko sinulla esim väärän kokoinen. Niskakeinu on minunkin suosikkini. 🙂
        En koskaan mainosta blogissani mitään sellaista minkä takana en seiso. Kaikki ne tuotteet ja palvelut mitä blogissani mainostan on asioita, mitä voin rehellisesti suositella. On käynyt joskus niin, että yhteistyöstä huolimatta joku tuote ei ole ollut minusta toimiva ja olemme sopineet yhteistyön purkamisesta. Kipukaupan kanssa on ollut hauska tehdä tätä pidempää yhteistyötä missä testailen heidän eri tuotteita. Tähän asti kaikki on ollut todella kiinnostavia. Mutta olet siinä oikeassa, että testausaikaa voisi monen tuotteen kohdalla pidentää. Harmillisesti välillä jää aikaa testaamiseen aika vähän.

    3. Jenni

      Olen käyttänyt paljasjalkakenkiä 2,5 vuotta. Ne veivät mennessään enkä oikein tavallisia halua enää käyttää. Itseasiassa lättäjalkani kipeytyvä jalkateristä lantioon asti tavallisissa kengissä nykyään. Juoksutekniikkakin parantunut vaikka ei toki vieläkään korjannut heikomman holvini tipahtamista loppulenkistä.
      Minullekkaan ei kaikki paljasjalkakengät ole istuneet mutta ehdottomasti kokeilun arvoinen juttu.
      Teen seisomatyötä ja kyllä jalat jaksaa paljon paremmin tämmösissä.

    4. Karoliina

      Hei. Juoksethan paljasjalkakengillä luonnollisesti, eli päkiä edellä? Kantapää ei koske maahan juostessa, jolla tavoin nornaalisti juostaan normaaleilla kengillä. Luonnollisesti juostessa tosiaan vain päkiä osuu maahan. Ja myös jalan iho vahvistuu avojaloin liikkuessa, jolloin ei tarvitse pelätä kiviä tai risuja.

    Vastaa