• 6 vinkkiä raskautumista yrittäville

    6 vinkkiä raskautumista yrittäville

    Edellisestä raskaudestani on aikaa jo yli 11 vuotta. Vaikka tätä raskautta, tai oikeastaan sen mahdollisuutta on suunniteltu ja mietitty jo monta kuukautta, havahduin vasta tällä viikolla siihen, etten ole miettinyt yhtään tapaa valmistautua raskauteen. Muistan lukeneeni edellisen raskauden aikana artikkeleja siitä mitä muutoksia kannattaisi tehdä jo haaveiluaikana. Olen jakanut 6 vinkkiä raskautumista yrittäville kahteen kategoriaan, itselläni muutosta vaativiin ja jo kunnossa oleviin.

    3+3 vinkkiä hyvinvointiin

    Mistä sitten lähteä liikkeelle, kun toiveena on oma sekä tulevan lapsen hyvinvointi? Suosituksia löytyy varmasti nopealla haulla satoja erilaisia. Kolme ensimmäistä vinkkiä ovat ne, joita itse aion lähteä toteuttamaan. Kolme viimeistä taas ne, joita toteuttaisin, jos ne eivät olisi jo kunnossa.

    Minulla muutosta vaativat asiat ennen raskautumista

    1. Vitamiinit

    Ensimmäinen mieleeni tullut asia oli raskausajan vitamiinien hankkiminen ja niiden lisääminen ruokavaliooni. Tällä hetkellä käytän ainoastaan satunnaisesta kalkki-magnesium yhdistelmää. Mitään monivitamiinia tai muita lisiä ei ole jatkuvassa käytössä. Koen kuitenkin raskauden vaativan mahdollisimman hyvät rakennusaineet. Vaihtoehtoja tähän on monia enkä vielä tiedä mihin valmisteeseen päädyn.

    1. Ruokavalio

    Syön melko tasaisesti ja monipuolisesti. Aamupalani on kuitenkin hyvin niukka, ehkä yksi hedelmä kahvin kanssa. Aamupala on ruokavalioni selkeästi heikko kohta, johon minun tulee kiinnittää enemmän huomiota. Tiedän kyllä, että olisi hyvä syödä monipuolinen aamiainen, mutten ole tottunut siihen. Pikkuhiljaa totuttelemalla se varmasti kuitenkin onnistuu. Uskon aamiaisen vaikuttavan myös mahdollisten aamupahoinvointien lieventämiseen.

    Veden juontia minun tulisi myös lisätä. Juon suunnilleen 1-2 litraa päivässä. Tiedän tarvitsevani enemmän vettä. Sen lisääminen on kuitenkin hankalaa, tottumus on tässäkin se joka laittaa vastaan. Minulla on yleensä vettä pullossa, johon mahtuu 7,5 desiä. Otan tavoitteekseni juoda pullo tyhjäksi kolme kertaa päivässä.

    1. Seuranta

    Pidän kovasti erilaisista seuranta taulukoista, numeroista sekä listoista. Haluan päästä vähän kärrylle mitä kropassani tapahtuu. En ole koskaan seurannut kuukautiskiertoani, mutta nyt haluaisin seurata sitä, jotta tiedän vähän koska todennäköisyys raskautumiselle olisi suurin. Tunnen kyllä Ovulaation silloin kun se on, mutta haluaisin tietää sen ajankohdan jo etukäteen.

    Haluan myös nähdä tavoitteen toteutuvan veden juonnin sekä aamupalan syönnin osalta. Tähän on mahdollista käyttää monia sovelluksia, kalenteri merkintöjä tai bullet ournal -tyyppistä vihkoa. Luultavasti minulle luontevin on puhelinsovellus, mutta mikä niistä. Otan mielelläni suosituksia vastaan mikäli olet jo löytänyt sen The One- sovelluksen!

    Lue myös: Odotuksen odotus

    Ja seuraavaksi ne jotka omalta osaltani ovat jo odottajalle sopivia, mutta ehdottomasti huomioitavia:

    1. Liikunta

    Odotus ja synnytys on naisen keholle raju koettelemus. Olen käynyt kuntosalilla nyt kolme kuukautta ja aion jatkaa sitä myös tulevaisuudessa. Aiemmin huolehdin kunnostani tanssimalla, mutta nyt kun aikuisten ryhmäliikunnat ovat tauolla on pitänyt keksiä korvaavia tapoja. Uskon, että mitä parempi fyysinen kunto on ennen raskautta, sen helpommalla pääsee kipujen kanssa. Palautuminen raskauden jälkeen käy myös helpommin, kun on tottunut liikkumaan ja pohja lihaskunnolla on hyvä. En treenaa kovaa enkä pakolla, vain niin että siitä tulee hyvä olo.

                 

    1. Tupakoinnin lopettaminen

    Olen tupakoinut vuosia, mutta olen lopettanut sen jo aikoja sitten. Jos se edelleen kuuluisi tapoihini olisi se kuitenkin isoin yksittäinen asia, jonka muuttaisin. Tiedän kokemuksesta sen olevan vaikeaa. Tutkimukset kuitenkin osoittavat tupakoinnin haitat sikiölle, joten mikäli tietoisesti tekee valinnan haluta lapsi, pitää mielestäni myös tietoisesti tehdä valinta lapsen hyvinvoinnista huolehtimiseen.

    1. Alkoholin vähentäminen

    Tämä menee samaan kastiin edellisen kohdan kanssa. Käytän alkoholia keskimäärin 1–2 annosta kuukaudessa, joten sen jättäminen pois ei muuta käytännössä mitään. Mikäli tapanani olisi kuitenkin juoda muutama lasillinen viiniä silloin tällöin tai käydä kavereiden kanssa viikonloppuisin yksillä, jotka saattavat venähtää, tulisi tähän kiinnittää yhtä lailla huomiota kuin tupakoinnin lopettamiseenkin.

    Listaus on varmasti monin tavoin puutteellinen ja tässä ollaan vielä koko asian kanssa niin alkumetreillä etten tosiaan ole edes tajunnut näitä aiemmin ajatella. Vaikka ehkäisy on vielä paikoillaan, ajatukset kuitenkin on selkeästi alkaneet suuntautumaan raskauden odottamiseen, joten kaikki vinkit kehiin!

    Mitkä olisivat sinun 6 vinkkiä raskautumista yrittäville?

    Vastaa