• Muisti pätkii -viikko kun unohdin kaiken

    Muisti pätkii -viikko kun unohdin kaiken

    Nyt on jotain outoa menossa tämän naisen päässä, muisti pätkii ja lujaa. Unohtelen ihan mitä sattuu, viime viikolla unohdin kaksi työpalaveria, yhden tärkeän koulutehtävän deadlinen ja minulla oli joka päivä hukassa ihan tavallisia sanoja, mitä käytän päivittäin. Mitä ihmettä mun päässä nyt tapahtuu, aika pelottavaa.

    En ole ongelmani kanssa yksin. Joka kolmannella työikäisellä on joskus vaikeuksia muistaa tai keskittyä. Syynä sille on yleensä unettomuutta tai liiallista työkuormitusta. (Työ-verkkolehti)

    Lue myös: Mitä tehdä kun on tylsää? -10 ideaa

    Okei kaksi rastia ruutuun. Olen kuin olenkin nukkunut tosi huonosti ja kyllä, tällä hetkellä hukun töihin, koulutehtäviin, sekä kaikkeen muuhunkin muistettavaan (Esim lasten harrastukst, koulujutut, varainkeruut, leirikoulut ym). Ehkä aivoni ovat vain ylikuormittuneet ja tätä määrää ei pystyisi muistamaan kukaan muukaan ihminen?

    Mieheni tekee tällä hetkellä kahta työtä ja lisäksi remppaa näitä meidän nurkkia, joten hänellä ei ole aikaa sitäkään vähää osallistua tähän puoleen tällä hetkellä.

    Kun muisti pätkii, kalenteri avuksi

    Kalenteri on tottakai mulla käytössä. Se on sähköinen. Mulla on Sariannan kanssa yhteinen työkalenteri ja sitten puhelimessa meidän perheellä on oma yhteinen kalenteri. Kyllä näillä pitäisi pärjätä, mutta ongelma tulee siinä vaiheessa, kun en muista katsoa sitä kalenteria tai katson sitä liian myöhään.

    Tiedän itsekin, että tähän auttaisi parhaiten ihan vaan tahdin höllääminen. Se ei kuitenkaan tässä vaiheessa ole mahdollista. Nämä kaikki asiat on vaan tehtävä.

    Päätin selvitellä, että miten sitä muistia noin muuten voisi vähän virkistää. Löysin aika mielenkiintoista tietoa asiasta ja ehdottomasti osa näistä menee kokeiluun.

    Muistia voi parantaa -6 vinkkiä

    Stressin vähentäminen

    No tämä olikin jo selvä juttu, että aivojen kuormitusta pitäisi vähän vähentää tässä minun tilanteessani. Heti kun se on mahdollista, niin sen teenkin. Tämä toukokuu on aika hulabaloo, mutta kesäkuussa jo vähän hellittää. Ainakin hetkellisesti. Stressiä voi kuitenkin vähentää myös tekemällä tiettyjä asioita enemmän elämässään. Eläimen silittely, kirjan lukeminen tai vaikka rauhallinen saunahetki. Silloin pitää pyrkiä nollaamaan samalla aivot. Toisella siihen toimii parhaiten hikilenkki.

    Muistijumppa

    Muistiaan voi treenauttaa. Kaupoissa on myytävillä esimerkiksi erilaisia aivojumppa-kirjoja, joiden avulla saa annettua aivoilleen hyvää treeniä. Aivojumppa on aivoille yhtä tärkeää kuin lihasjumppa lihaksille. Esimerkiksi Papunet sivuilla on erilaisia aivojumppa harjoitteita, mitä voi suorittaa kun sille on aikaa. Voit myös harjoitella muistamaan esimerkiksi erilaisia numerosarjoja.

    Liikunta auttaa aivoja

    Liikunta lisää aivojen hapensaantia ja vilkastuttaa verenkiertoa. Se puolestaan kohentaa veren sokeriarvoja. Päivässä on hyvä liikkua puolituntia- tunti, jotta aivot saavat hyvän boostin liikkumisesta. Lähde pyöräilemään tai kävelylle. Käy uimassa tai tee supersiivous luudanvarsi heiluen. Mitä ikinä, kunhan kroppa tekee ja mieli lepää. Minulle luistelu on ollut se henkireikä, millä olen saanut aivot nollattua arjen askareista. Nyt kun lopetin hetkeksi luistelun, niin pitää löytää uusi tapa liikkua.

    Lue myös: Työpäiväni kestää usein aamusta iltaan. Ei mitään järkeä

    Nuku enemmän

    Kun muisti pätkii, niin nuku enemmän. Tämähän on helposti sellainen kehä. Stressaantuu ja nukkuu vähemmän ja stressaantuu lisää. Minulle on käynyt juuri niin. Illalla päässä pyörii tuhat asiaa ja uni ei tule. Aamulla huonosti nukutun yön jälkeen päivän askareet ja muistettavat asiat tuntuvat välillä ylivoimaisilta. Huonosti nukutun yön jälkeen olo on kuin krapulassa ja muisti temppuilee. Kun ikää tulee lisää, niin melatoniinin eli yöhormonin tuotanto vähenee. Tämä vaikuttaa siihen, että elimistö ei kestä enää samanlailla huonosti nukuttuja öitä, kuin nuoren elimistö. Terveellisin unen määrä on yössä 7-9 tuntia.

    Musiikki jolla muistoja

    Tutkimusten mukaan parasta musiikkia dementoituneille tai vaikka aivohalvauksesta toipuville on se, jota kuunteli 20-vuotiaana. Oman lempimusiikin kuuntelu nuoruusvuosilta tuskin on haitaksi muistille noin muutenkaan. Se virittää positiivista energiaa ja jollain tavalla laittaa aivot ”kevyeen tilaan*”. En osaa selittää, mutta jos itse kuuntelen musiikkia ysäriltä, niin huomaan kuinka huolet haihtuvat. Tuntuu, kuin maailma olisi taas auki ja ihmeellinen, eikä täynnä huolia ja kiireitä.

    Ole ihmisten kanssa

    Nyt on eletty haastavia aikoja ja emme ole voineet normaaliin tapaan nähdä ihmisiä. Sekin voi vaikuttaa muistiin. Aivot rakastavat sosiaalista kanssakäymistä. Yhdenkin kaverin tapaaminen tekee ihmeitä,  mutta ryhmässä aivot saavat evästä monesta suunnasta. Kun itse näkee ystäviään pitkästä aikaa, niin kyllä sen eron mielialassa huomaa sen jälkeen. Tulee keskusteltua ihan jostain muusta kun siitä arjen pyörittämisestä ja työstä, mitkä niitä aivoja kuormittaa. Kyllä uskon, että ihmisten näkeminen ja ihmisten kanssa oleminen auttaa myös muistia.

    Mutta nyt, minä pidän Helatorstain vapaata ja yritän nollata aivoni aivan kaikelta. Istun meidän uuteen porealtaaseen ja nautin, vailla huolia. Mukavaa loppuviikkoa kaikille muillekin.

    Lähteet: TTL,HyväTerveys

    Vastaa