• You are currently viewing Lomakohteena Lohja, vinkit lapsiperheille saa jatkoa

Lomakohteena Lohja, vinkit lapsiperheille saa jatkoa

Päiväretki Lohjalle. Kaupallinen yhteistyö Visit Lohja.

Lohja on aiemmin ollut meille vain se pysähdyspaikka matkalla pääkaupunkiseudulle. Vähän mietitytti kun olen nähnyt sieltä vain yhden huoltoaseman ja parkkipaikan, että voisiko siellä olla tekemistä koko päiväksi. Jonnan viikonloppu vierailua sivusta seuranneena kuitenkin ymmärsin, miten piilossa kaupunki tosiaan on ja miten paljon nähtävää ja koettavaa siellä lapsiperheille on tarjolla.

Lue myös: Lomakohteena Lohja, vinkit lapsiperheille

LOHJA LAPSIPERHEILLE

Eilen oli meidän perheen vuoro vierailla Lohjalla. Lähdimme kotoa vähän ennen kello 9 aamulla. Aamuherätys ja ajoissa liikkeelle oli itse asiassa hyvää harjoitusta koulujen alkua ajatellen. Koko kesä kun on mennyt niin, että herätyskelloa ei pahemmin ole tarvinnut laittaa soimaan.

Meidän ensimmäinen vierailukohde oli Kovelan traktorimuseo jossa parasta oli ehdottomasti se, että traktoreihin sai koskea ja jopa kiivetä kyytiin. Kovelan kartanolla viljeltiin jo 1500-luvulla. Kun tilalla luovuttiin karjanhoidosta vuonna 1975, navetta tyhjeni. Navetan kahteen kerrokseen alettiin kerätä maatilan töiden helpottamiseksi kehitettyjen koneiden ja laitteiden  kokoelmaa ja näin siitä on vuosien saatossa muodustunut koko perheellekin sopiva museo.

Lauttaravintola Kaljaasi on nimensä mukaan kelluva ravintola Lohjanjärvellä. Koska olimme liikkeellä autolla, saimme lautalle venekuljetuksen Vieremän rannasta. Kesä 2021 on ollut lauttaravintolalle huikea. Siellä on lapsiperheet voineet viettää kesäpäivää uiden ja on voinut vuokrata myös SUP-lautoja ja vesijettiä. Meidän vieraillessa sää ei ollut helteinen, joten keskityimme virvokkeiden nauttimiseen.

Jos teillä ei ole omaa venettä käytössä, lauttaravintolan oman kuljetuksen voi tilata numerosta 0405226612. Sunnuntaista torstaihin kuljetuksia tehdään klo 14 – 20 ja perjantaisin / lauantaisin klo 22 saakka.

PÄIVÄ TÄYNNÄ ILOA EIKÄ YHTÄÄN TYLSÄÄ HETKEÄ

Mantereelle päästyämme olikin vuorossa seuraava museokohde. Olemme poikien kanssa vuosien kuluessa kiertäneet aika paljonkin museoita, mutta Lohjan museo ja Koiramäen kartanolla – näyttely oli aivan omaa luokkaansa! Aivan keskustan tuntumassa, ihastuttavassa pappilamiljöössä sijaitseva kulttuurihistoriallinen museo palvelee kävijöitä vuoden ympäri.

Saimme aivan ihanan oppaan kiertämään meidän kanssa Koiramäen kartanolla. Opas todella osasi hommansa, houkutteli lapset mukaan seikkailuun ja sai heidät selvästi nauttimaan koko museovierailumme aikana. Koiramäen näyttely pohjatuu vapaaseen leikkiin. Koiramäen talossa voi paistaa leipää, leikkiä entisajan leluilla, askarrella käpylehmiä tai vaikkapa kutoa kangasta. En yhtään ihmettele, miksi pojat vielä lopuksi sanoivat, että paras museo, jossa ollaan koskaan vierailtu. Näyttely on avoinna vielä 22.elokuuta saakka! Meidän koko perhe suosittelee vierailua siellä!

Tässä vaiheessa päivää kello oli 16. Lapset kuitenkin nauttivat päivästä täysillä, eikä kertaakaan ollut vielä kuulunut huokauksia ”tylsää” tai ”ei ole mitään tekemistä” joten koko perhe oli vielä hyvillä mielin ja siirtymässä päivän viimeiseen kohteeseen ennen kotimatkalle siirtymistä.

Virkistysuimala Neidonkeidas oli enemmän kuin perinteinen uimahalli. Altaita oli useita ja lisäksi oli pienempää ja isompaa vesiliukumäkeä, johon minäkin jopa uskaltauduin. 😀 Neidonkeitaan altaissa kameran kanssa heiluminen ei lasten kanssa ollut kovinkaan järkevää, joten nappasin vain nopeasti parit kuvat ja siirryin nauttimaan lämpimästä vedestä ja katsomaan lasten sukellusharjoituksia.

Kuntouintialtaassa on myös koululaisten loma-aikoina mahdollista testata WIBIT – toimintarataa. Siinä lapsi pääsee harjoittelemaan tasapainoa ja ketteryyttä, erilaisissa ylityksissä ja liu´uissa! Koska uimahalleissa valokuvaaminen on kielletty ja toimintarata oli todella suosittu, en tohtinut pyytää lapsia lopettamaan ilakointia ottaakseni kuvaa. Sen sijaan voit kurkata miltä toimintarata näyttää ylläolevasta linkistä.

Uinnin jälkeen nautittiin vielä pullakahvit Neidonkeitaan kahvilassa ja sen jälkeen oli aika suunnata auton keula kotia kohti. Kiitos Visit Lohja, olette onnistuneet hienosti luomaan juuri lapsiperheiden tarpeisiin sopivaa tekemistä. Ehkä nähdään taas ensi kesänä!