• You are currently viewing Aistiherkkyys ja aistikuormitus -5 ilmaista tapaa palautumiseen!

    Aistiherkkyys ja aistikuormitus -5 ilmaista tapaa palautumiseen!

    Aistiherkkyys ja aistikuormitus.. -5 ilmaista tapaa palautumiseen!

    Aistiherkkyys ja aistikuormitus eivät näy ulospäin oikein. Ylivirittyneet aistit reagoivat ääniin, valoihin, toisten energioihin ja tuntemuksiin ja aistivat helposti, jos jokin on vialla. Aistit käyvät helposti ylikierroksilla.

    Olen aina tiennyt, että minulla on keskittymisen kanssa ongelmia, ja olen erityisherkkä, ennen se ei vain haitannut elämääni, muutamia asioita lukuun ottamatta. Tilanne on kuitenkin muuttunut, aistit ottavat kierroksia, ajavat aistikuormituksiin ja olen päättänyt avata tuntemuksiani, toivottavasti löydät niistä tukea.

    Aistikuormitus yllättää!

    Sosiaalisissa tilanteissa on jotain minua piristävää, ja pyrinkin kuorimaan niissä itsestäni parhaat palat ja energiat esille. Sosiaalisten suhteiden kanssa tunnistan haastekohtia, ja onkin pitänyt yrittää keksiä erilaisia keinoja kohdata ongelmatilanteet elämässä, olenhan jo 32-vuotias. Usein kun väsyn, en jaksa keskittyä ja se ajaa usein siihen, että tulen epävarmaksi. Alan tarkkailemaan eleitä ja ilmeitä, erityisherkkä puoleni saa vallan. Tämä saa minut lopettamaan keskusteluissa kuuntelevan roolin, ja saatan ajautua puhumaan enemmän, kuuntelemaan vähemmän, joskus jopa poistua paikalta. Ja se on todella ikävää!

    Huomaan myöhemmin, etten vetänyt tilannetta kunnialla läpi, annoin itsestäni poissaolevan tai välinpitämättömän kuvan, enkä todellakaan tarkoittanut sitä! Onneksi avoimuuden kautta, moni ymmärtää jo asian.

    Aistikuormituksia voi lievittää ja oppia elämään niiden kanssa.  Osa keksii keinoja hillitä ylivirittyneitä aisteja, osalle siihen auttaa lääkitys, keinoja on monia. Jopa heillä, jotka eivät sitä edes tiedosta on näitä piirteitä, ja koronan tultua ja ihmisten pysähdyttyä moni onkin joutunut siihen tilanteeseen, että huomaa tarvitsevansa keinoja. Olen opetellut uusia tapoja pärjätä, nyt kun aistiongelmat päättivätkin ottaa askeleen suuremmiksi.

    kouluroka

    5 ilmaista tapaa palautumiseen!

    5 hyvän elämän mittaria, jotka auttavat hyvään jaksamiseen KAIKILLE! Nämä eivät aina olleet minulle tärkeitä! Jos koet, että sinunkin aistisi kuormittuvat herkästi, nappaa talteen nämä mittarit arkeen!

    uni

    Riittävä uni auttaa jaksamaan päivän touhuista ja lisää energiaa päivään. On myös tärkeää huolehtia, ettei nuku liikaa tai liian myöhään. Olen iltavirkku, joten tätä mittaria pitää tarkkailla usein, viime aikoina se onkin parantunut.

    lepo

    Ei riitä, että tekee ja nukkuu. Tarvitaan myös aikaa palautumiseen. Aikaa ilman ihmisiä. Aikaa lepäämiseen. Omaa aikaa ilman suorittamista. Vitsi kuinka paljon tämä oppi auttoi minua jaksamaan aistikuormitusta aikanaan! Tiedostan, että oman ajan tarpeeni on suuri, jotta voin antaa itsestäni hyvää muille.

    liikunta

    No tämän löysin tänä vuonna! Lenkillä käyminen, tiedättehän? Sitähän sanotaan, että kun rääkkää elimistöä, niin mieli voi hyvin, vai miten se meni?! Joka tapauksessa, moni stressi jää metsäpolulle. Metsä on myös hyväksi kaikille!

    ruoka ja vitamiinit

    Laatu ei korvaa määrää, tulisi syödä riittävästi, että saa päivän energiat, eikä korvaa niitä iltaherkuilla. kröhömmmmm!

    ps. Rauta ja C-vitamiini auttaa jaksamaan ja keskittymään päivän touhuissa, lääkkeitä väheksymättä!

    henkinen hyvinvointi

    Jokainen meistä tarvitsee ympärille tärkeitä ihmisiä. Muistathan itse olla myös itselle tärkeä! Itsetuntemus on hyvä tapa opetella antamaan itselle tilaa kasvaa ja ymmärtää itseään. Yksi tuttuni sattuu olemaan psyykkinen valmentaja! Ajattele miten kätevää onkaan soittaa hänelle silloin, kun koen tarvitsevani hyvää energiaa tai itsevarmuuden etsimistä! Usein puhelun jälkeen puhkean itsevarmuutta ja onnistun asioissa. Nauraminen ja puhuminen on tärkeää, muistetaan myös kuunnella toisia. Sekin on tärkeä oppi, eikä aina itsestään selvää.

    Vastaa