• You are currently viewing Sokeriton tammikuu – kuka on mukana?

    Sokeriton tammikuu – kuka on mukana?

    Aivan pian se starttaa. Nimittäin sokeriton tammikuu!

    Joulukuun ja varsinkin joulunajan syömisten jälkeen jo pelkkä ajatus sokerittomasta tammikuusta tuntuu keventävän oloa itsessään.

    Joulunajan herkuttelujen seurauksena olen kokenut oloni huomattavasti tavanomaista raskaammaksi ja väsyneemmäksi. Liika sokerin- ja energiansaanti ei tee vain ihmiselle hyvää. Tai ainakaan minulle. Ja silti joka vuosi se muka tuntuu kerta toisensa jälkeen yllättävän.

    Mutta eipä se ole ihme, jos olo on vähän raskas. Tulihan sitä syötyäkin. Tänä vuonna aloitin kaiken lisäksi jouluherkuttelun jo tavanomaistakin aikaisemmin.

    Puntarillekaan en ole vielä uskaltautunut. Tapaninpäivän jälkeen lopetin kaikenlaisten suklaakonvehtien ja herkkujen syömisen, mutta virallisesti sokeriton tammikuu – projektini alkaa tammikuun 1.päivä. Silloin sinne vaa’allekin on sitten viimeistään pakko uskaltautua.

    Miksi sokeriton tammikuu?

    Ensinnäkin siksi, että haluan eroon näistä joulun aikana kertyneistä lisäkiloista. En halua alkaa jatkuvasti penkomaan vaatekaappia ja etsimällä etsiä jotain päälle sopivia vaatteita.

    Olen myös huomannut, että aina ilman hyvin sokeripitoista ruokavaliota olen huomattavasti pirteämpi ja muutenkin kaikin puolin hyvinvoivampi. Olotila tuntuu kevyemmältä eikä ruokailujen jälkeen tunnu siltä, että pitäisi mennä sänkyyn lepäämään. Mielessäni ei ole oikeastaan yhtäkään hyvin sokeripitoista ruokavaliota puoltavaa seikkaa, joten paperille ei tarvitse alkaa plussia ja miinuksia kirjaamaan.

    Yhden huomion, jonka olen myös sokeritonta tai vähäsokerista ruokavaliota noudattaessani itsestäni tehnyt, on se, että osaan paremmin nauttia elämän pienistä asioista ja elämästä itsessään. Saan selvästi enemmän irti esimerkiksi harrastuksista, musiikista, luonnosta – siis ihan kaikesta.

    Kaupassakin on mukava käydä, kun hyllyiltä eivät karkkipussit huutele. Myös ympäristössä oleviin asioihin ja tapahtumiin tulee kiinnitettyä enemmän huomiota, ja ylipäätään aistejaan käyttää monipuolisemmin.

    Hyvä syy sokerittomalle tammikuulle on myös se, että se antaa mukavan startin uudelle vuodelle. Uuden vuoden osalta minulla on monenlaisia tavoitteita ja haaveita, ja niitä kohti tähdätäkseni minun on pidettävä hyvää huolta jaksamisestani. Minulla on myös poika, joka tarvitsee tervettä ja hyvinvoivaa äitiä.

    Ei karkkipalkintoja

    Sokeriton tammikuu ei ole minulle ainoastaan kuukauden projekti, jonka jälkeen ryntään kauppaan lastaamaan ostoskärryt täyteen karkkipusseja ja syön ”menetettyjenkin päivien” edestä.

    Tammikuun jälkeen pyrin jatkamaan terveellisempää elämää, johon ruokavalion lisäksi kuuluu paljon muitakin terveyteen liittyviä asioita, joihin tulen kiinnittämään erityistä huomiota.

    Täysin sokerittomalla linjalla en tule kuitenkaan koko vuotta olemaan. En tiedä vielä, tarkoittaako se kohdallani sitä, että sallin itselleni yhden pienen herkun päivässä vai pidänkö esimerkiksi herkkupäivän kerran viikossa. Mutta sen tiedän, että Runebergin päivänä haluan syödä Runebergintortun ja vappuna sokerimunkkeja.

    Kuitenkin, mitä vähemmän sokeria, sen parempi.

    Mielenkiintoista nähdä, mitä nämä seuraavan kuukauden päivät tuovat tullessaan. Toki se vaa`an lukemakin kiinnostaa, mutta paljon tärkeämpää on, millaisena koen vointini ja jaksamiseni kuukauden kuluttua ja siitä eteenpäin.

    Sokeriton tammikuu -projektini etenemistä tulen päivittämään Instagram-tililläni (@vauhtipoikajavillasukka), joten jos kaipaat omaan projektiisi tsemppiä ja vertaistukea tai olet vain muuten kiinnostunut seuraamaan projektin etenemistä, niin hyppää matkalle mukaan!

    Vastaa