• You are currently viewing Helpot välipalat koululaisille

    Helpot välipalat koululaisille

    Säännöllinen ateriarytmi ja välipalat ovat olleet osana meidän perheen arkea oikeastaan aina. Päiväkodissa töissä ollessani totutin itsenikin säännöllisen syömisen rytmiin ja nyt tämä samainen rytmi on rutinoitunut osaksi meidän perheen arkea.

    Toki viikonloppuisin ei ihan mennä samalla kaavalla, mutta erityisesti arkena meidän ruokarytmi näyttää kutakuinkin tältä:

    Klo 8 aamupala (toki riippuu lapsen koulupäivän alkamisajankohdasta, mutta pidän aina huolta, että syövät aamulla jotain, edes juotavan jogurtin ja vitamiinit jos muu ei maistu)

    Klo 11 aikaan koulussa on lounas

    Klo 14 aikaan meillä syödään välipala (jos lapset ovat tulleet jo koulusta siihen mennessä) Kukaan meidän taloudesta ei enää käy koulun järjestämässä iltapäiväkerhossa, joten välipala syödään aina kotona. Pidän välipalan syömistä ja säännöllistä ateriarytmiä tärkeänä, jotta lapset jaksavat paremmin koulussa ja vapaa-ajalla. Syön myös itse säännöllisesti muutaman tunnin välein samalla ”kaavalla” mitä lapsetkin, joten on luontevaa pitää ateriarytmistä kiinni myös lasten kanssa.

    Klo 16 – 17 aikaan syödään yhteinen lämmin ateria

    Klo 19.30 iltapala

    Lue myös: Kodin lajitteluopas

    HELPOT VÄLIPALAT KOULULAISILLE

    Smoothie on usemmiten todellinen vitamiinipommi ja isommat koululaiset osaavat varmasti jo tehdä itsenäisesti, kunhan on ensin tehnyt vanhemman kanssa yhdessä ja opetellut blenderin turvallisen käytön.

    Puuro pitää nälkää ja vaihtoehtoja on vaikka kuinka. Meidän perheen lemppari on ehdottomasti vispipuuro. Tämän voi aikuinen tehdä edellisenä iltana valmiiksi jos vaikka lapsi tulee koulusta kotiin eikä aikuiset ole vielä saapuneet töistä.

    Dippikasvikset on helppo tapa syödä kasviksia kuin huomaamatta, toki vaatii aikuiselta taas apua pilkkomiseen ainakin pienempien lasten kohdalla.

    Munakas on vähän isompaan nälkään ja paistaminen käy nopeasti, vaikka aamulla jääkaappiin odottelemaan iltapäivää.

    Hedelmät, myslit, murot ja erilaiset välipalakeksit osaavat jo pienemmätkin koululaiset omatoimisesti laittaa tarjolle.

    Lämpimät voileivät vaativat taas pienemmille lapsille aikuisen apua, mutta perus välipala leipää osaa pienempikin koululainen tehdä ja mikäs sen herkullisempaa kuin sämpylä ja kaakao koulupäivän ja ulkoilun jälkeen.

    Vastaa