• You are currently viewing Milloin juoksemaan sektion jälkeen? Äitiysfysioterapeutti kertoo

    Milloin juoksemaan sektion jälkeen? Äitiysfysioterapeutti kertoo

    Kaupallinen yhteistyö PUR -kaupan ja Hyvinvoiva äiti -kanssa.

    Muutama kuukausi sitten vanhat pinkit juoksulenkkarini löysivät jälleen tiensä jalkaani.

    Viimeksi nuo lenkkarit olivat olleet jaloissani noin kaksi vuotta sitten. Sitä ennen harrastin juoksemista säännöllisen epäsäännöllisesti.

    Juoksulenkit ovat kuitenkin aina olleet asia, josta olen nauttinut, ja jota olen voinut harrastaa silloin, kun on siltä tuntunut.

     

    Kun juokseminen pelotti

    Mutta sitten kun tulin raskaaksi, en uskaltanutkaan enää juosta. Ensin ajattelin välttää juoksemista raskauden ensimmäiset 12 viikkoa, mutta sen aikana kynnys juoksumatolle nousemisesta oli vain entisestään kasvanut.

    Synnytyksen jälkeen en sitten enää uskaltanutkaan juosta. Minulle tehtiin myös sektio, joka kasvatti lisää kynnystä uskaltautua rohkeasti liikkumaan. En koskaan oikein löytänyt myöskään selkeää vastausta siitä, milloin juoksemisen voi sektion jälkeen aloittaa.

    Huhut kertoivat, että joku äiti oli saanut lääkäriltä luvan aloittaa juoksulenkit kuuden kuukauden kuluttua sektiosta, ja joku toinen äiti taas kertoi aloittaneensa hölkkälenkit jo jälkitarkastuksen jälkeen.

    Mistä ihmeestä sitä sitten voi tietää, milloin juoksemisen voi aloittaa?

    Mieltä pitkään askarruttaneeseen kysymykseen sain viimein vastauksen Hyvinvoiva äiti-verkkovalmennuksesta, jonka tiedonjyväset haluan jakaa teillekin.

     

    Oma keho kertoo

    Ikäväkseni joudun heti alkuun todeta, että ei ole olemassa mitään maagista päivämäärää tai tapaa, joka sopii kaikille äidille liikunnan aloittamiseen synnytyksen jälkeen.

    Juoksuharrastuksen aloittamisajankohtaan synnytyksen jälkeen vaikuttaa esimerkiksi se, kuinka paljon ja miten äiti liikkui ennen raskautta ja miten raskausaika sujui. Toisaalta myös liikunnan aloittamiseen vaikuttaa myös se, miten synnytys sujui ja mikä on äidin sen hetkinen jaksaminen. Myös unen laatu ja määrä vaikuttavat suosituksiin liikunnan aloittamisessa.

    Äitiys- ja lantionpohjan fysioterapeutti Sonja Toivolan mukaan sektion jälkeen olisi hyvä odottaa ainakin puoli vuotta ennen juoksuharrastuksen aloitusta. Hän kuitenkin muistuttaa, että suositus on vain suuntaa antava eli kaikille äideille juoksuharrastuksen aloitus ei sovi vielä puolen vuodenkaan kuluttua sektiosta.

    Uskaltaako sitä sitten koskaan alkaa juoksemaan?

    Kyllä uskaltaa. Mutta omaa kehoaan kuunnellen.

    Äidin kannattaakin rehellisesti tunnustella omia tuntemuksiaan lenkin aikana ja sen jälkeen. Keho voi myös antaa niin sanottuja hälytysmerkkejä, jotka kertovat, että juoksemisen aloittamisen aika ei ole vielä oikea.

    Käy lukemassa Ihanasti Äiti -tililtä hälytysmerkit, jotka viestivät siitä, että lantiopohjan palautuminen on vielä kesken ja juokseminen on liian kuormittavaa.

    Vastaa