Mediassa on paljon pyöritelty ajatusta, että lapsilta ja nuorilta otettaisiin kännykät pois koulutunneilta. Minä olen peräänkuuluttanut tätä jo useita vuosia. Se olisikin paras idea pitkään aikaan! Se parantaisi varmasti myös laahaavia oppimistuloksia.
Kännykkä häiritsee opiskelua -erityisesti erityisoppilaalla
Meillä oli esimerkiksi jokunen vuosi sitten sellainen tilanne ADHD pojan kanssa, että pojan puhelin häiritsi oppitunneilla keskittymistä. Siitä tuli kotiin monta huomautusta.
Kaikki ADHD lapsen vanhemmat tietävät, että monilta ADHD lapsilta puuttuu sellainen itsekuri ja jos on mahdollisuus alisuorittaa ja keskittyä johonkin kiinnostavaan virikkeeseen, he sen tekevät.
Me vanhemmat tietysti ajateltiin, että selvä, puhelin ei lähde enää kouluun mukaan, mutta se ei toiminutkaan. Koulussa piti olla puhelin mukana, koska joillain oppitunneilla sitä tarvittiin.
Lue myös: “Minussa ei ole mitään hyvää” -suree ADHD poika
No seuraavaksi ehdotimme huomautuksen antaneille opettajille, että pojalta otettaisiin puhelin pois jos käyttää sitä tai jo heti tunnin alussa. Se ei käynyt, koska opettajat eivät voi ottaa oppilaalta puhelinta.
Olisin jo silloin toivonut sitä, että tunneilla missä puhelinta ei tarvita, puhelin voisi jäädä opettajan pöydälle puhelinparkkiin.
Opetusalan ammattijärjestö linjaa kuitenkin näin
OAJ:n mukaan kouluilla on jo nykyisen lainsäädännön nojalla mahdollisuus rajata oppilaiden kännykän käyttöä koulupäivän aikana. Opettaja päättää aina, mitä välineitä oppitunnin aikana käytetään ja voi siksi tunnin alussa linjata, että kyseisellä oppitunnilla ei käytetä kännyköitä lainkaan. Tällöin oppilaan on pidettävä kännykkä poissa näkyvistä esimerkiksi repussa äänettömällä, jolloin se ei aiheuta häiriötä.
Jos oppilas ei noudata opettajan ohjetta, voi opettaja pyytää uudelleen laittamaan puhelimen pois. Jos oppilas ei vieläkään noudata pyyntöä, voi opettaja määrätä tuomaan sen esimerkiksi opettajan pöydälle lopputunnin ajaksi. Jos oppilas ei tuo puhelinta itse, opettajalla on oikeus ottaa se oppilaalta pois, kuten mikä tahansa esine, joka häiritsee opetusta tai oppimista. Jos on ilmeistä, että häiriö toistuu, voidaan kännykkä ottaa pois koko loppukoulupäiväksi. (lähde OAJ)
Miksi tämä ei siis toteudu käytäntöön asti? Pelkääkö opettajat jotain eivätkä uskalla ottaa puhelinta oppilaalta pois? Olisi kiva kuulla opettajien ajatuksia tästä.
Oppimistulokset nousuun
Pisa tutkimukset osoittavat, että Suomen kouluissa oppimistulokset ovat laskeneet, erityisesti pojilla. Ihan taatusti tämän tyyppinen puhelinkielto tunneilla olisi iso askel kohti parempia oppimistuloksia.
Kuvittele itsesi koulutukseen missä käsitellään tärkeää asiaa ja selaa samalla TikTokia…opitko mitään? No ehkä opit jonkun uuden TikTok tanssin tai hauskan haasteen.
Lue myös: Älä arvostele vaan TUE nepsy-lapsen vanhempaa
On aivan eri asia tunnollisen ja kiltin oppilaan kanssa, joka haluaa totella sääntöjä, haluaa oppia ja jonka on paljon helpompi olla kiltti. Erityislapsi on huomattavasti alttiimpi houkutuksille.
Erityisesti erityislapsia ajatellen jonkinlainen systeemi tähän olisi jo hyvä keksiä!!!