• Nämä vitamiinit tarvitset, jotta jaksat arjessa paremmin

    Mainos: Harmonia Life Oy

    Oletteko muutkin äidit samanlaisia kuin minä? Olette hyvinkin perillä siitä, mitä vitamiineja lastenne pitää saada ja kaikki ne tarpeellisimmat onkin kotiin hankittuna. Mutta samaan aikaan omat vitamiinitasonne ovat ehkä hieman retuperällään?

    Minä olen juuri sellainen äiti. Olen laiminlyönyt omaa terveyttäni liian pitkään. Toki syön terveellisesti ja liikun, mutta esimerkiksi yöunien merkitystä en ole arvostanut tarpeeksi hyvin. Kunnes nyt, kun olen koko ajan väsynyt. Miten voinkin olla näin väsynyt. Eikös tämän väsymyksen pitänyt olla silloin, kun lapset olivat vauvoja?

    Väsymykseen voi vaikuttaa hyvien yöunien lisäksi myös sillä, että laittaa vitamiinit kuntoon. Selvittelin, mitä kaikkia vitamiinilisiä minun pitää kaappiini hankkia ja yllätyin, tai ehkä en, että niistä puoliakaan sieltä ei vielä löytynyt.

    Tärkeimmät vitamiinit, joita jokaisen naisen tulisi saada

    Omega 3–rasvat

    Omega 3-rasvoille ei ole tarkkaa suositusta, mutta niiden nauttiminen on tehokasta. Ne ehkäisevät sydäntauteja, muistinmenetystä, osteoporoosia ja vähentävät reuman oireita. Niiden uskotaan parantavan mielialaa ja kohottavan vastustuskykyä. Rasvahapot toimivat solukalvojen rakenneosina, vaikuttavat immuniteettiin ja säätelevät hormonitoimintoja. Omega 3-rasvoja saat ravinnosta, kuten kalasta, saksanpähkinöistä ja pellavansiemenistä.

    Kalaöljyä on ravintolisänä saatavilla markkinoilla useita eri merkkejä ja niiden joukosta on kuluttajan vaikea löytää parasta vaihtoehtoa. Kalaöljyn olisi hyvä olla mahdollisimman puhdasta.

    Luotettava ja varma valmiste on Harmonia Lifen myymä ja markkinoima, Soho Flordis -yrityksen valmistama eye-q -kala- ja jättihelokkiöljyvalmiste. Tuotteen vaikutuksista ja tehosta on useita tutkimuksia, joita on raportoitu kansainvälisissä tiedejulkaisuissa. Eye q sisältämät rasvahapot ovat luontaisessa muodossa, eli ne imeytyvät hyvin.

    Lue myös: Puhdas mansikanmakuinen kalaöljy testiryhmän testissä

    Foolihappo

    Erityisesti raskaana tulisi nauttia foolihappoa, joka tukee normaalia solukehitystä. Se saattaa myös estää sydäntauteja, korkeaa verenpainetta, ennenaikaista synnytystä, Alzheimerin tautia, masennusta, syöpää ja syntymävikoja lapsilla. Foolihappoa saa ravinnosta, vihreistä lehtivihanneksista, vehnänalkioista, jyvistä ja pavuista. Foolihappoa myydään myös vitamiinilisänä.

    Kalsium

    Kalsium on tärkeää erityisesti niille, jotka eivät syö maitotuotteita. Se ehkäisee osteoporoosia, auttaa veren hyytymisessä ja ehkäisee korkeaa verenpainetta. Kalsiumia saat. maidosta, tofusta, pavuista ja herneistä. Kalsiumin saantia voi täydentää kalsiumtableteilla.

    Magnesium

    Magnesium auttaa hermojen ja lihasten toiminnassa. Se antaa apua vastustuskykyyn, verenpaineen hallintaan ja luuston rakentumiseen. Siitä on apua verenpaineen ja päänsäryn säätelemisessä. Magnesiumia saa ravinnosta avokadosta, maapähkinöistä, banaanista, täysjyvästä, maidosta ja pavuista. Magnesiumia pystyy ottamaan ravintolisänä.

    Rauta

    Rauta estää väsymystä (voitte kuvitella, että tämä oli ensimmäisenä minun ostoslistallani), tehostaa vastustuskykyä, lisää muistia ja tarkkaavaisuutta. Parhaiten raudan saa ravinnosta kalasta, kanasta, täysjyvätuotteista, rusinoista, pavuista ja kuivatusta aprikoosista. Rautaa voi ostaa lisänä nestemäisenä tai tabletteina.

    vitamiinit naiselle
    Vitamiineista saa voimaa! Kesällä D-vitamiinia saa auringosta, talvella se otetaan purkista. Kesäminä.

    Muut vitamiinit

    A-vitamiini suojaa silmiä, kudoksia, luita ja hampaita. Sitä saa maidosta, maksasta, kananmunasta, porkkanoista ja pinaatista. D-vitamiinin saanti on tärkeää erityisesti talvella. D-vitamiini suojaa luustoa ja estää osteoporoosia. Sitä löytyy maidosta, mehusta, lohesta ja sardiineista. C-vitamiini ylläpitää kudoksia ja parantaa vastustuskykyä. Sen uskotaan ehkäisevän syöpää, C-cvitamiinia saat ruusukaalista, paprikasta, sitrushedelmistä ja vihreistä lehtivihanneksista.

    E-vitamiini suojaa sydäntaudeilta, muistinmenetyksiltä ja ikääntymiseltä. Se myös parantaa vastustuskykyä. E-vitamiinia saa eniten pähkinöistä, pinaatista ja vehnänalkioista. K-vitamiini edistää veren hyytymistä, parantaa luustoa ja saattaa ehkäistä sydäntaudeilta. Parhaiten K-vitamiinia saa esimerkiksi pinaatista.

    B6-vitamiini auttaa hormonien tuotannossa, parantaa vastustuskykyä ja ehkäisee sydäntauteja. Siitä voi olla apua masennukseen sekä aamupahoinvointiin. B6-vitamiinia on kalassa, kanassa, avokadoissa, perunoissa, täysjyvissä ja pähkinöissä. B12-vitamiini on erityisen tärkeä ravintolisänä kasvisruokailijalle, sillä sitä saa vain eläinkunnan tuotteista. Se ehkäisee sydäntauteja, anemiaa, masennusta ja muistinmenetystä, sekä ylläpitää hermo- ja aivotoimintaa. Sitä saa äyriäisistä, kananmunista, maidosta ja kanasta.

    kalaöljy lapsille
    Popsi popsi kalaöljy!

    Monet  vitamiinit löytyvät päivittäisestä ruokavaliostamme. Mikäli ruokavaliossasi ei ole runsaasti rasvaista kalaa, kannattaa Omega 3 -purkki ainakin ostaa kotiin. Eye-q:n Lisäksi voi huoletta käyttää muita vitamiinivalmisteita, koska eye q ei itsessään sisällä lisättyjä vitamiineja.

    Kasvisru0kailijalle myös tärkeä B-12 vitamiini ja magnesium, ne kannattaa merkitä ostoslistalle.

    Lähde: Prevention.com

    Vastaa

    Sulje
    ×

    Cart