• You are currently viewing Reppureissu Eurooppaan -Espanjasta kotiin junalla

Reppureissu Eurooppaan -Espanjasta kotiin junalla

Poikien Äidit toimitus testaa erilaisia matkakohteita perheille, pariskunnille ja ystäville. Nyt vuorossa reppureissu Euroopassa.

Matkareitti

Koska aika oli rajallista lensimme ensin Espanjan Alicanteen. Reppumatka alkoi sieltä. Tämän reitin voi tottakai yhtä hyvin toteuttaa toiseenkin suuntaan. Liput juniin hankin suoraan junayhtiöiden nettisivuilta. (Renfe espanjassa, sncf ranskassa, db saksassa sj ruotsissa.)

Lähtö oli siis Alicantesta. Matkareitti siitä eteenpäin oli, Ranskan Avignon, Saksan Köln ja Lyypek, Tanskan Kööpenhamina ja Ruotsin kautta kotiin. Junalla siirtymiseen meni noin viikko. Junavaihtoja eri kaupungeissa tuli tietysti paljon enemmän. Ne kaikki tässä jutussakin lueteltuna.

Espanja

Reppumatkani starttasi Espanjan Alicantesta. Alicantte on monipuolinen matkakohde. Sieltä ei löydyu suuria määriä suomalaisia turisteja ja maisemat ovat upeat.  Kohde sopii hyvin myös perheille.

Alicantte

OTulvien vuoksi Alicantesta lähtevä juna oli peruttu ja hyppäsimmekin aamulla bussiin, joka vei meidät Valenciaan. Sieltä junalla Barcelonaan, jossa valitettavasti tällä kertaa kävin vain nopealla pyörähdyksellä.

Matka jatkui vielä samana päivänä junalla Barcelonasta Ranskaan, siellä kaupunkiin nimeltä Avignon. Perillä olin myöhään illalla.

junalla Eurooppaan

Ranska

Avignon on romanttinen muurien sisällä oleva kaupunki, jossa oli paljon nähtävää ja kierreltävää. Kohdetta voimme suositella, erityisesti kulttuurista pitävälle.

Avignon Ranska

junalla Eurooppaan

junalla eurooppaan

reppureissu eurooppaan

Ranskasta lähtiessäni saimme hyvästellä myös lämmön, sillä seuraavassa kohteessa ei ollut enää lämmin. Hyppäsimme junaan ja suuntasin kohti Saksan Manheimia. Manheimissa nopea vaihto ja yöksi Kölniin.

Kölnissä emme kauaa viihtynyt, aamulla suuntasimme seuraavaan kohteeseen Lyypekkiin. Sinne päästäksemme jouduimme tekemään kaksi junan vaihtoa. Toisen Hannoverissa ja toisen Luneburgissa. Perillä Lyypekissä olimme iltapäivällä.

junalla eurooppaan

Saksa

Kölnin tuomiokirkko oli vaikuttava. Harmi, että emme ehtinyt sisältä sitä katsomaan. Lyypekissä emme nauttineet pitkää kylmää, mutta kiertelimme kaupunkia ja katselin maisemia. Lyypekissä viivyimme kaksi yötä.

Köln
    Kölnin tuomiokirkko
    Lyypekki saksa
    Lypekki

Lyypekki Saksa

Matka jatkui jännittävällä tavalla, sillä juna jolla jatkoimme matkaa kohti Tanskaa, meni laivan sisään. Juna ajettiin laivan sisään, aivan kuin autot ja laivalle pääsi kiertelemään matkan ajaksi. Sitten taas junaan ja ulos laivasta. Se oli jännä kokemus. Tanskan Kööpenhaminassa olimme jo hyvissä ajoin päivällä perillä.

reppureissu eurooppaan

Tanska

Sateinen sää ei houkuttanut pitkälle kiertelemään, mutta aseman lähelläkin riitti jotain nähtävää. Kaupoissa oli merkittävän paljon vegaanisia tuotteita myytävänä.

Kööpenhaminan ihan keskustassa oli hauska tivoli, joka olikin aivan täynnä nuoria ja perheitä iltamyöhään asti. Sisälle emme menneet, mutta iloiset huudot ja nauru raikasivat kadulle asti.

tanska

tanska kööpenhamina

Tanskasta matka jatkui seuraavana päivänä junalla meren ali ja yli Ruotsiin.

Kotiin

Tukholmassa tuntui jo melkein kodilta. Matkaa oli kuitenkin vielä jäljellä. Hyppäsimme taksiin ja hurautimme satamaan, sieltä menimme laivaan. Oli hassua kuulla pitkästä aikaa ihmisten ympärillä puhuvan Suomea.

Kannattaako mennä junalla Eurooppaan?

Kyllä kannattaa. Ainakin, jos haluaa matkustaa ekologisemmin tai pelkää lentämistä. Halpaa se ei missään nimessä ole, maata pitkin matkustaminen on paljon tyyriimpää, kuin lentäen. Ihan pienten lasten kanssa emme voi suositella. Asemilla on jos jonkinlaista hiipparia ja matkustajia varoitellaankin esimerkiksi siitä, että lapset pidetään visusti vahdittuna, vanhempien vieressä.

Junalla matkustaessa näkee paljon upeita maisemia ja pelkkä matkantekokin on jo lomaa. Junat läpi Euroopan olivat todella hyviä. Matkaan pitää varata runsaasti aikaa, sillä ihan ilman kunnon pysähdyksiä, matkanteko olisi varmasti todella kuluttavaa.

Junan vaihtoihin on hyvä varata paljon aikaa, sillä jos edellinen juna myöhästyy, niin seuraava ei odottele. Hyvä väli on noin 45 min. Riippuen tietysti asemasta. Joskus on kiva ottaa usean tunnin väli, niin ehtii rauhassa syömään ja käymään vessassa. Vaikka junissakin on ravintolavaunut ja hyvät vessat.