• Hämeenlinna -tekemistä lapsiperheille

Mainos VisitHämeenlinna

Testaajat: Oskari 9v, Oscar 8v, Verneri 7v ja Ollie 4v

Saimme kutsun VisitHämeenlinnalta Jonnan vanhaan kotikaupunkiin. Tämä oli meille oikein mieluinen vierailu. Oskari ja Verneri olivat käyneet Hämeenlinnassa vain jäähallissa pelaamassa jääkiekkoa. Muita nähtävyyksiä ei näillä reissuilla keretty katselemaan. Oscar ja Ollie olivatkin käyneet Hämeenlinnassa useasti aiemmin, mutta lähinnä vain sukuloimassa. Hämeenlinnasta löytyy paljon nähtävää ja koettavaa. Jonna kertoi meille hauskoja muistoja lapsuudesta kierroksen aikana.

Hämeen linna taustalla.

Testiryhmä malttoi pysähtyä hetkeksi ihailemaan kaunista maisemaa Ahvenistolla. Poikia ihmetytti olympiarenkaat joita komeili pitkin maauimalaa. Kerroimme pojille, että Hämeenlinnassa pidettiin Olympialaisia vuonna 1952 ja maauimalassa kisattiin silloin.

Minkälainen Hämeenlinna-kierros oli ja vinkit vierailijoille

Hämeenlinnassa on vaikka mitä nähtävää, eniten irti saa kuitenkin paikallisen oppaan johdolla. Meidän opas Jonna (vanhana paikallisena) tiesi heti, mitä meille keltanokille esittelisi. Ensimmäisenä suuntasimme Ahveniston toimintapuistoon. Toimintapuistossa pääsimme kiipeilemään Flowparkiin. Flowparkista löytyi kaikille testiryhmäläisille sopivia ratoja.

Turvaohjeiden ja -valjaiden kiinnityksen jälkeen pääsimme harjoitusradalle. Harjoitusrata läpäistiin ja saimme luvan siirtyä muille radoille. Me kiipeilimme yhdessä poikien kanssa. Isommat kiipeilijät menivät puistossa itsenäisesti jo varmoin ottein. Pienemmille iski välillä epätoivo hankalissa kohdissa, mutta äidit saivat rauhallisilla ohjeilla pojat eteenpäin. Kiipeily on hauskaa ja radoilla kuluu aika nopeasti. Ahvenistosta löytyy myös maauimala, suppausta ja ihana uimaranta. Flowparkissa olisi voinut olla vaikka koko päivän, mutta meidän oli lähdettävä jatkamaan matkaa.

Seuraavaksi meille oli varattu herkullinen kahvihetki Hämeenlinnan keskustassa sijaitsevaan Kahvila Villa Marenkiin. Ihana, idyllinen, vanhaa aikaa henkivä kahvila sijaitsee osoitteessa Eteläkatu 3. Kauniisti sisustetussa kahvilassa oli toinen toistaan upeampia kakkuja sekä suolaisia herkkuja. Vitriinin antimista oli todella vaikea valita, joten päädyimme testiryhmän kanssa maistelemaan useampaa eri vaihtoehtoa. Täytetyt croissantit ja suussasulavat kakut hävisivät lautasilta parempiin suihin alta aikayksikön.

Kylpylässä polskintaa ja rentoutumista

Mahat pullollaan herkkuja, lähdimme ajelemaan kohti majapaikkaamme  Scandic Aulankoa. Hotellille päästyämme teki mieli heittäytyä pötkölleen vatsan viereen. Testiryhmä kuitenkin muistutti, miksi hotellille tultiin. Ei auttanut muu kuin suunnata kylpyläosastolle. Rentouttavan höyrysaunan jälkeen pulahdimme altaaseen. Testiryhmä viihtyi yllättäen kylpylän liukumäessä, toiseksi paras juttu oli ulkoallas. Ulkoaltaan ja liukumäen väliä sahattiinkin sitten loppuilta, äidit yrittivät pysyä poikien perässä parhaansa mukaan. Ennätimme kuitenkin hetken hengähtää porealtaassa. Kannatti käydä kylpylässä, vaikka hiukan väsyttikin. Loppuilta meni oikein rentoutuneella fiiliksellä.

Kylpylän jälkeen iski vielä nälkä, vaikka kello olikin jo yhdeksän. Jonna sai kuningasidean, että hakisimme nopeasti iltapalaa tutulta grilliltä. Valitsimme taas useampia vaihtoehtoja ja maistelimme vähän jokaista. Hotsi oli Jonnan suosikki lapsena, joten testiryhmää kiinnosti kovasti tietää, miltä se maistui. Jättimäinen lihapiirakka Hotsi sisälsi höyrytettyä makkaraa ja itsevalintaisia mausteita. Yhdestä Hotsista riitti kahdelle, jopa kolmelle maistelijalle. Hyväksyvät maiskutukset kertoivat meille, että Hotsista oli tullut myös testiryhmän suosikki. Iltatankkaus ennen nukkumaanmenoa olikin paikallaan, koska seuraavana päivänä oli tiedossa kilometreittäin kävelyä ja rappusia.

Aamulla heräsimme virkeinä aamupalalle. Lapset olivat aamupalasta innoissaan, mutta myöhäinen iltapala hieman verotti ja silmät söivät enemmän kuin suu. Me aikuiset sitten paikkasimme hieman lasten vähäistä syömistä. Aamupalan jälkeen siirryimme ulos ihastelemaan ympäristöä. Kauniit maisemat veden äärellä saivat kaikki huokailemaan ihastuksesta. Pihapiiristä löytyy lasten leikkipaikka, minigolf, HugoPark-seikkailupuisto ja frisbeegolfrata. Olipa rantaan laskeutunut helikopterikin, joka sopivasti nousi ilmaan, kun saavuimme paikalle. Aulangon ympäristöstä löytyy kaikenlaisia aktiviteetteja sekä aikuisille että lapsille.  Kävimme myös Aulanko Areenalla, jossa oli muun muassa pomppulinna ja keilarata. Säbää oli tietysti päästävä pelaamaan ja äidit veivasivat TAAS pojat kahville. Jokainen testiryhmän jäsen halusi kokeilla myös sulkapalloa ja pingistä aikuisia vastaan.

Huoneen luovutuksen jälkeen, suuntasimme muutaman mutkan kautta Aulangon näkötornille. Siellä pääsimmekin nauttimaan liikunnan riemusta ja polttavista pakaroista. Useampi sata rappusta veivät meitä vuorotellen ylös ja alas. Jaksoimme jopa pienintä ja urheinta testiryhmäläistä myöten kiivetä näkötornin ylimmälle tasolle ja mitkä maisemat siellä odottivatkaan. Koko Hämeenlinna avautui silmiemme eteen. Uljaat maisemat olivat ehdottomasti näkemisen arvoiset! Menimme myös alas pitkän matkan pitkin rappusia katsomaan karhun luolaa. Ollie kyseli silmät ymmyrkäisenä, että missä se karhu oli. Alhaalta löytyi vain karhupatsas, joten Ollie oli ehkä hiukan pettynyt. Me muut olimme helpottuneita ettei sieltä löytynyt oikeita karhuja. Rappuset olisi kavuttu ylös ehkä hieman eri tahtiin.

Historian siipien havinaa

Hämeenlinna-kierroksen päätteeksi suuntasimme Hämeen linnalle, jossa saimme maittavan lounaan Museoravintola Linnassa. Hämeen linnan ympäristössä on paljon nähtävää ja jo suuret jykevät rakennukset herättivät pojissa kunnioitusta vanhaa kohtaan. Linnan historia ja monet tarinat saavat kenet vain innostumaan. Testiryhmälle oli varattu mielenkiintoinen ja mukaansatempaava lastenkierros linnassa. Pääsimme nauttimaan tarinankerronnasta loistavien näyttelijöiden suorittamana. Lapset vietiin aikahypyllä keskiaikaan ajanmukaisissa asuissa. Lapset otettiin hienosti tarinaan mukaan erilaisilla tehtävillä, joten kukaan ei ikävystynyt kierroksen aikana.

Uuniperunaa metsäsienitäytteellä.

Lopuksi kävimme vierailemassa vielä Vankilamuseossa, jossa tutustuimme selleihin hauskan oppaan johdolla. Terveisiä vaan oppaalle, lapset saivat jäätelönsä! Äidit suljettiin tottakai eristysselleihin oppaan suosituksesta. Oli siinä pojilla ihmeteltävää, että minkälaista siellä vankilassa oikeasti onkaan. Vuonna 1871 valmistunut vankila oli käytössä vuoteen 1993 asti. Löytyypä sieltä vankien jättämiä tervehdyksiäkin seiniltä ja katosta. Ehdottomasti tutustumisen arvoinen paikka. Vihoviimeinen etappi oli Museo Militaria, jossa perusnäyttely esittelee maanpuolustuksen kehitystä sekä Suomen tykistö-, pioneeri- ja viestiaselajien historiaa. Oskarin, Vernerin, Oscarin ja Ollien isoisovanhemmista osa on Karjalasta ja heidän lapsuudentarinaa evakosta oli liikuttavaa kertoa. Museossa oli paljon nähtävää ja hiukan harmitti, että meidän päivämme oli venynyt. Aika ei ihan riittänyt kiertämään koko museota, joten tulemme ehdottomasti uudestaan käymään Museo Militariassa.

Huonosti käyttäytyvät äidit suljettiin selliin häpeämään.

Militaria museo

Hämeenlinnan kauniit sekä huikeat maisemat, historialliset rakennukset, loputtomat tarinat ja lapsiperheille suunnatut aktiviteetit saavat meidät varmasti palaamaan takaisin, paljon jäi nähtävää ja koettavaa. Tämä oli vain pintaraapaisu Hämeenlinnaa!

Parhaat palat

Poikien TOP3

1. Kylpylä, varsinkin liukumäki ja ulkoallas.
    2. Hämeen linna ja museot, varsinkin linnan hienot ikkunat olivat poikien mielestä ykkösjuttu.
    3. Hienot maisemat ja grilliruoka, Hotsi oli niin hyvää!

Äitien TOP3

1. Huikeat maisemat näköalapaikoilta.
    2. Aktiviteetit lapsiperheille.
    3. Historialliset rakennukset, loputtomat tarinat ja muistot.