Kiitos aktiivisen Poikien äidit –Facebookyhteisömme, saimme käsiimme mielenkiintoisen Aamulehden artikkelin. Siinä kerrottiin, että toisin kuin tytöillä, pojilla liikunta on selvässä yhteydessä koulumenestykseen ja oppimiseen. Tällä tarkoitetaan päivittäin tapahtuvaa liikkumista, jota pitäisi olla lapsella yli kaksi tuntia päivässä. Artikkelissa kerrottiin, että tutkimuksissa on selvinnyt liikunnalla olevan suora yhteys poikien muistiin. Yllättävää tutkimuksessa on se, että samankaltaista yhteyttä ei löydetty tyttöjen kohdalla.
Koulu on pelkkää istumista
Vaikka kyseisessä tutkimuksessa puhuttiinkin koko päivän aikana suoritetusta liikunnasta, olisi koulun opiskeluolosuhteita hyvä muuttaa kokonaisvaltaisesti liikkuvimmiksi. Koko koulupäivä istuen paikallaan on aika pitkä aika lapselle. Puhumattakaan tarkkaavaisuushäiriöisestä lapsesta, jolle liike on erittäin tärkeää tai oikeastaan pakollista työskennellessä.
Jos tutkimuksetkin puoltavat, että liikunta on hyvästä poikien muistille, niin eikö liikuntaa voisi tuoda myös luokkahuoneisiin, ei se hukkaan menisi tytöilläkään.
Onko liikkuminen tunneilla häiriköintiä?
ADHD-lasten vanhempien keskustelussa tuli esille se, että opettajat jatkuvasti lähettävät Wilmaviestejä vanhemmille lasten jokaisesta liikkeestä luokassa. Onko kynän heiluttelu tai jalan tärisyttäminen todellakin sellaisia asioita, joista kotiin pitää lähettää huomautus? Häiritseekö luokkakavereita jos ”Matti” käy terottamassa kynänsä muutaman kerran tunnin aikana, koska tarvitsee liikettä saadakseen aivonsa rauhoittumaan? Onko edelleenkin paikallaan istuminen täysi vaatimus oppilaille jokaisella tunnilla?
Usein tämän tyyppiset keskustelut keräävät vastareaktiona niitä kommentteja, jossa liikkumista oppitunneilla ei ymmärretä. Se yhdistetään häiriköintiin ja huonoon käyttäytymiseen. Tietoa aiheesta pitää siis selvästikin lisätä.
-Poikien Äidit toimitus-