• Lantionpohjalihakset kuntoon tai jopa tiukaksi -Perfect PFE laitteella

    Lantionpohjalihakset kuntoon tai jopa tiukaksi -Perfect PFE laitteella

    Lantionpohjalihakset, Yhteistyössä: Tenslaite.fi

    Niin se vain on, että raskaudet ja ikä heikentävät meillä naisilla lantionpohjalihaksia. Halusimme tai emme. Raskaana olevan naisen hormonitoiminta löystyttää kehon sidekudoksia. Siksi silläkään ei ole merkitystä, oletko synnyttänyt lapsen alakautta vai sektiolla, lantionpohjalihakset kärsivät silti. Ikääntymisen myötä lihakset alkavat heikentyä puolestaan niin lantionpohjassa kuin muuallakin kehossa.

    Neljän lapsen nelikymppisenä äitinä, olen (tai olin) yksi niistä, joiden lantionpohjalihakset ovat ihan varmasti treeniä vaille. Se ei aina tarkoita sitä, että naisella olisi selvästi jotain haittoja tai oireita (Kuten pissankarkailu, tahattomat kaasut tai veltto seksi.), joista heikot lantionpohjalihakset olisivat paljastuneet. Ei suinkaan, lantionpohjalihaksia on hyvä harjoittaa kaikkien naisten, erityisesti, kun ikää tulee lisää.

    Omalla kohdallani mitään erityistä ongelmaa ei ole missään vaiheessa ollut, vaikka olen neljä kertaa synnyttänyt alakautta. Oletin lantionpohjalihasteni olevan yhä hyvässä kunnossa. MUTTA nyt, kun olen lantionpohjalihaksiani aktiivisesti harjoittanut, huomaan monen asian muuttuneen. Siitä lisää tässä kirjoituksessa.

    lantionpohjalihas

    Tyypillisiä merkkejä lantionpohjan ongelmista ovat

    • virtsankarkailu liikunnan, nauramisen, yskimisen tai aivastamisen yhteydessä
    • äkillinen virtsaamistarve; vaikeudet ehtiä WC:hen
    • tihentynyt virtsaamistarve
    • virtsaamis- tai ulostusvaikeudet
    • äkillinen virtsarakon tai suolen hallinnan menetys
    • pierujen pääseminen tahattomasti
    • kipu lantion alueella
    • yhdyntäkivut
    • laskeuma

    Lantionpohjalihakset

    Lantionpohjan lihakset ovat tahdonalaisia lihaksia. Se tarkoittaa sitä, että niitä voi treenata kuten muitakin kehon tahdonalaisia lihaksia. Tiedän kuitenkin kokemuksesta, että niiden treenaaminen on jostain syystä todella vaikeaa. Ei vaikeaa siksi, että itse treeni olisi vaikeaa, vaan siksi, että sen vain aina unohtaa. Aloittaminen on hidasta, ei ehdi, ei jaksa…aloitan sitten huomenna. Lantionpohjalihasten treenaaminen on vielä helpompaa jättää väliin, kuin kaikki muu treenaaminen. Eihän sitä edes kukaan huomaa ulospäin, onko treeni tehty vai ei. Mutta kuten kaikessa muussakin liikunnassa, myös lantionpohjalihaksia harjoitettaessa, suurin hyöty siitä tulee sinulle. Treenata kannattaa itsensä takia.

    Kuten jo kerroin, ei omalla kohdallani ole ollut mitään vaivoja. Sekin on varmasti ollut yksi syy sille, että treeniä en ole saanut aloitettua. Ihan varmasti, jos olisi virtsankarkailua tai muita ikäviä oireita, olisi harjoituksiin tullut tartuttua aikaisemmin. Onneksi kuitenkin tartuin tuumasta toimeen tämän yhteistyön myötä ja tajusin, että kyllä ne minunkin lantionpohjalihakset treeniä kaipasivat.

    Lantionpohjalihasten helppo treenaaminen

    Netti on pullollaan toinen toistaan parempia lantionpohjalihastreeniohjeita. Minä en tosiaan oikein osannut niihin koskaan tarttua, aina välillä aloitin, mutta sitten taas unohdin. Nyt sain testiin Perfect PFE -laitteen jossa emätinelektrodin tekee työn minun puolestani. Tämä hermostimulaatio harjoittelu sopi minulle paremmin kuin hyvin, pystyin yhdistämään television katselun tai vaikkapa työkoneella istumisen harjoitusten tekemiseen. Otin tavaksi käyttää laitetta aina illalla, samalla kun luin kirjaa tai katsoin televisiota. Jos se unohtui, niin sitten korvasin treenin aamulla töitä tehdessäni.

    Perfect PFE on helppo käyttää. Ensin luin paketista suomenkieliset ohjeet ja sitten kokeilin heti ensimmäistä ohjelmaa, joka siinä oli vaihtoehtona. Elektrodi asetetaan emättimeen ja laitteesta käynnistetään ohjelma. Ohjelma kestää aina 20 minuuttia kerrallaan ja sen jälkeen loppuu automaattisesti. Ohjelman tehoa voi säätää itse sopivaksi. Sen kuuluu tuntua, mutta ei pahalta. Paketissa oli mukana myös osoitin, jolla pystyy testaamaan miten lantionpohjalihaksiaan osaa käyttää.

    Aloitin harjoittelun vähän turhan rivakasti. Vaikka en laittanut mielestäni laitteeseen isoja tehoja, sain silti lantioni kipeäksi ensimmäisistä treeneistä. Se antoi minulle toisaalta uskoa, että jotain todella tapahtuu tämän laitteen avulla. Pidin muutaman lepopäivän ja aloitin uudestaan. Sen jälkeen käytin laitetta noin 5 kertaa viikossa, aina sen 20 minuuttia kerrallaan. Aloitin harjoittelun maaliskuun alkupuolella, joten olen käyttänyt sitä jo lähemmäksi 2kk. Ja eron kyllä huomaa.

    lantionpohjalihas treeni

    Tulokset

    On hassua, miten treenistä on saanut tuloksia, vaikka ennen treeniä ei ollut erityistä syytä treenata. Muuta kuin se tieto, että tällä ikää niin pitäisi jo tehdä. Voin vain kuvitella treenin hyötyjä sille, jolla on tuntuvia ongelmia lantionpohjalihasten kanssa.

    Jokatapauksessa jotain on tapahtunut. Minulla ei ole ollut virtsankarkailua koskaan, mutta kun kuukauden Perfect PFE-laitteella harjoiteltuani aivastin, niin huomasin, että en joutunut enää pinnistämään aivastuksen aikana lihaksiani ”yhteen”. Näin olin tehnyt huomaamattani aikaisemmin. Eli tietoisesti jännittänyt lantionpohjalihaksia, jotta ei tule virtsankarkailua. Nyt en tee tuota enää. Lantionpohjalihakseni on vahvistunut niin, että niiden automaattinen supistus aivastaessa riittää.

    Tuloksia on muitakin, pitkään jatkunut lantio/alaselkäkipuni on poissa. Tuskin sattumaa, että juuri nyt? Lantionpohjalihaksethan tukevat lanneselkää ja ne ovat yhteydessä syvien vatsa- ja selkälihasten kanssa. Koko lantionseutuni tuntuu rennommalta ja kevyemmältä. Aivan kuin se olisi ”hierottu auki”. Hassua. Osa hyödyistä liittyy seksiin, ei niistä sen enempää, mutta niitäkin on.

    Aion ehdottomasti jatkaa vielä treeniä, ainakin ylläpitävästi. Ei tässä enää nuorruta, nyt on hyvä pitää kehostaan kaikin puolin huolta.

    Voin lämpimästi suositella Perfect PFE laitetta erityisesti kaikille niille, joiden on ollut aikaisemmin vaikeaa aloittaa lantionpohjalihasten harjoittaminen. Tämän helpommaksi se ei enää tule ja oman kokemukseni perusteella tuloskin on taattu.

    Pitäkäähän naiset alapäästänne huolta!

    lantionpohjalihas harjoitus

    Kommentit

    1. Avatar

      Niin, tekee työn puolestasi…
      Laittaisin itse tuon 110€ astangajoogan peruskurssiin, jonka jälkeen jatkaisin harjoittelua kotona. Juurikin joogassa käytettävät ”mula bandha” ja ”uddiyana bandha” harjoittavat ”alakerran lihaksia” oikealla tavalla, lisäksi saa lukuisia muita positiivisia vaikutuksia. Niin fyysisiä kuin psyykkisiä.
      Fyysisistä mainittakoon lantionpohjan lihasten vahvistuminen, virtsankarkailun loppuminen, orgasmien huomattava vahvistuminen, hyvät yöunet, hyvä fyysinen kunto. Ei löysät anaali- tai pimppipierut pörähtele omia aikojaan jne mikäli sellaisista kärsii..
      Tietysti jooga ei ole sohvaperunan laji, joka haluaa saada aikaan tuloksia sohvalla maaten. Ja kuten astangan kehittäjän lausahdus sen toteaakin:
      ”Anyone can practice. Young man can practice. Old man can practice. Very old man can practice. Man who is sick, he can practice. Man who doesn’t have strength can practice. Except lazy people; lazy people can’t practice Ashtanga yoga.”

      1. Jonna

        No tuskin nyt ihan jokainen joka ei joogassa käy on sohvaperuna kuitenkaan? Voi olla, että ihmisellä on esim muita maksullisia harrastuksia (kuten minulla) ja enempään ei rahat tai aika riitä. Sitten on nämä muut jumppajutut hoidettava muin keinoin kuin joogatunnilla. Jokainen tavallaan… kunhan nyt jumppaa jos tarvetta on.

        Jooga on muuten tosi kivaa, kävin joskus säännöllisesti voimajoogassa eli juuri tuossa Ashtanga joogassa ja tykkäsin tosi paljon.

    2. Avatar

      Hei, ymmärsinkö oikein ettei tässä itse lihaksilla puristella tuota elektrodia vaan hermostimilaatio saa lihakset jännittymään?

    3. Avatar

      Hei, ymmärsinkö oikein ettei itse puristella lihaksilla elektrodia vaan hermostimulaatio saa lihakset jännittymään?

      1. Jonna

        Kyllä, juuri näin.

    Vastaa

    Sulje
    ×

    Cart