• Ihana, kamala stressi – ota stressi haltuun näillä vinkeillä!

    Ihana, kamala stressi – ota stressi haltuun näillä vinkeillä!

    Kiireinen lapsiperhearki aikatauluineen on varmasti tuttua jokaiselle. Kiire ja stressi eivät kuitenkaan ole asioita, joita pitää sietää loputtomiin. Ne ovat enemmänkin asioita, joihin kannattaa reagoida mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Se, mikä keino toimii naapurilla, ei välttämättä toimi itsellä.

    Jokaisen onkin tärkeä löytää arkeensa juuri niitä keinoja, jotka tuottavat itselleen mielihyvää ja auttavat selviytymään stressaavien tilanteiden ohi.

    HYVÄ VAI PAHA STRESSI?

    Kaikki stressi ei ole haitallista, vaan pienessä stressitilassa ihminen saattaa saada itsestään paljon enemmän irti kuin ns ”normaalitilassa”.  Mikäli  kuitenkin koet, että stressi tuntuu vain lisääntyvän ja aiheuttaa negatiivisia tuntemuksia, kiinnitä huomiota seuraaviin asioihin:

    • Opettele tunnistamaan omat rajasi ja voimavarasi. Mitkä arjen tilanteet aiheuttavat enimmäkseen stressin oireita? Miten stressioireet näkyvät sinussa ja mitkä puolestaan ovat sellaisia asioita, jotka saavat sinut rentoutumaan ja lievittämään stressinoireita?
    • Huolehdi ihmissuhteistasi ja ota vastaan ystävien ja läheisten tarjoama tuki
    • Pyri eroon murehtimisesta – vatvomisen sijaan etsi konkreettisia ratkaisuja tilanteeseen. Tunnista asiat, joihin voit vaikuttaa, ja pyri hyväksymään ne asiat, joihin et voi vaikuttaa.
    • Liiku itseäsi kuunnellen ja voimavarojesi rajoissa. Liikunnan vastapainona muista lepo ja rentoutuminen.
    • Syö terveellisesti ja säännöllisesti.
    • Älä hoida stressiä päihteiden avulla. Pitkällä aikavälillä päihteiden käyttö altistaa voimakkaammalle stressille ja heikentää mm. stressinsäätelyn kannalta tärkeää unen laatua.
    • Tarkastele itselle asettamiasi vaatimuksia ja mieti, voitko suhtautua itseesi lempeämmin. Onko se nyt niin kamalaa, jos koti on imuroimatta tai tarjoat lapsille kolmatta päivää valmisruokaa?
    • Pyri järjestämään työ-/opiskeluolosuhteet vähemmän kuormittaviksi; suunnittele ajankäyttösi paremmin, aseta tehtävät tärkeysjärjestykseen sekä mieti, voitko luopua jostain ja pyydä tarvittaessa apua.
    • Usko omaan kykyysi hallita stressiä ja vaikuttaa elämääsi.

    Lue myös, Poikien Äiti -blogi: Stressittömät arkiaamut lasten kanssa. Näin se käy.

    Lähteet: Terveyskirjasto, YTHS

    – Poikien äidit toimitus –

     

    Vastaa