Koulumaailma on täynnä odotuksia, sosiaalisia paineita ja vaativia rooleja, monelle nuorelle tämä maailma voi tuntua erityisen kuormittavalta. Vaikka paljon keskustelua kohdistuu tyttöjen stressiin, tutkimukset osoittavat, että pojilla voi olla yhtälailla koulussa. He kohtaavat omat haasteensa, jotka eivät aina näy yhtä selvästi ulospäin.
Poikien kohtaamat haasteet koulussa
Useat tutkimukset osoittavat, että pojat kohtaavat koulussa selkeitä eroja ja haasteita verrattuna tyttöihin. Erot koskevat pääosin oppimistuloksia, lukutaitoa, motivaatiota sekä koulunkäynnin arkea.
Lukutaito
Suomessa sukupuolten välinen ero lukutaidossa on nähtävissä jo alakoulusta lähtien, ja se kasvaa mitä enemmän lapsille tulee ikää. Pojat jäävät tytöille lukutaidossa ja ero on häpeäksemme suurin OECD‑maiden joukossa.
Monet pojat ilmoittavat lukevansa vapaa-ajalla vain, jos on ihan pakko.
Sen sijaan, että heristellään sormea pojille ”teidän pitäisi lukea enemmän” voitaisiin ehkä miettiä, MIKSI lukeminen ei kiinnosta poikia? Onko pojille tarjottu kotona ja koulussa tarpeeksi kiinnostavaa kirjallisuutta?
Vinkki: anna pojan itse valita kirjastosta kiinnostavia kirjoja, älä ohjaile hänen valintaansa. Saatat yllättyä!
Arvosanat
Koulussa menestymisessäkin on selkeitä eroja. Peruskoulun päättötodistusten arvosanoissa tytöt saavat keskimäärin paremmat tulokset kuin pojat. Helsingin yliopiston selvityksen mukaan poikien arvosanat peruskoulun päättötodistuksissa olivat keskimäärin 0,53 numeroa alemmat kuin tyttöjen arvosanat. Tämä vaikuttaa siihen, millaisia jatko‑opintopolkuja nuoret valitsevat ja miten mahdollisuudet etenemiselle avautuvat.
Onko naisvaltainen ala syynä sille, että tyttöjen arvosanat ovat paremmat? Helsingin yliopiston tutkija Sari Mullola osoitti joitakin vuosia sitten väitöstutkimuksessaan, että opettajat arvioivat tyttöjä ja poikia eri tavoin. Poikien arvosanat nousivat tutkimuksessa, kun matematiikan ja äidinkielen kokeet arvioitiinkin nimettömästi. Samalla osoitettiin, että miesopettajat kiinnittävät arvioinnissaan naisopettajia vähemmän huomiota tyttöjen ja poikien välisiin luonne-eroihin.
Vinkki: Opettajana mieti, kohteletko tyttöjä ja poikia tasapuolisesti koulussa? Niputatko kaikki pojat, jos muutama poika metelöi tunnilla ”Pojat hiljaa”? Annatko poikienkin mielipiteiden näkyä?
Lue myös: Äidit kertovat -tällainen poika ei pärjää nykykoulussa
Koulu tuntuu vieraalta
Yksi suurimmista huolenaiheista on se, että pojat kokevat tyttöjen ja poikien kohtelun olevan epätasa-arvoista.
Osa pojista kokee, ettei koulussa välitetä heistä. Koulu tuntuu etäiseltä, ja siellä ei aina kuunnella tai ymmärretä. Moni poika ei ehkä uskalla olla avoimesti oma itsensä koulussa.
Äideille tekemämme kyselyn mukaan yli puolet pojista on kokenut eriarvoista kohtelua koulussa. Todellinen luku saattaa olla vieläkin suurempi, sillä on todennäköisesti poikia, jotka eivät puhu kokemuksistaan edes kotona.
Vinkki: Ota yhteyttä kouluun jos poikasi ei tunnu kuuluvan koulumaailmaan. Onko poika kertonut jotain tunneista tai koulun ilmapiiristä, mistä voisit ehkä ottaa yhteyttä kouluun?
Kuuntele poikaasi
Se mitä me äidit voimme tehdä, on kuunnella poikaamme. Mitä koulussa tapahtuu, miltä pojasta tuntuu? Voimme ottaa yhteyttä kouluun jos kohtelu on eriarvoista ja pohtia yhdessä pojan kanssa ratkaisua kiperiinkin tilanteisiin.
Yleensä hyvä kommunikaatio koulun suuntaan auttaa myös lapsia, mutta muista kuunnella myös poikaasi.
-Poikien Äidit toimitus-
Lähteet: Mullola, Sari (2016). Temperament and educational achievement: The role of teacher perceptions and grading, Opetus- ja kulttuuriministeriö, Yle, Helsingin Yliopisto