• PMS-oireet: kun kaikki ottaa päähän!

    PMS-oireet: kun kaikki ottaa päähän!

    Jokainen nainen tunnistaa PMS-oireet. Kun ne iskevät päälle, on leikki kaukana. Pojat ja miehet paetkaa!

    Kun kuukautiset lähestyvät, naiset tuntevat erilaisia oireita. Oireet ovat yksilöllisiä ja voivat olla lieviä tai pahimmassa tapauksessa hyvinkin intensiivisiä ja rajuja. PMS eli premenstruaalioireyhtymä on kuitenkin jokaiselle naiselle tuttu ilmiö, vaikka ei kärsisikään oireista juurikaan.

    PMS-oireet

    PMS-oireet voidaan jakaa psyykkisiin sekä fyysisiin oireisiin.

    Psyykkiset oireet:

    • alakulo
    • mielialan heilahtelut
    • ärtyneisyys
    • itkuherkkyys
    • unihäiriöt
    • muutokset ruokahalussa
    • vihan tuntemukset

    Fyysiset oireet:

    • päänsärky
    • turvotus
    • rintojen arkuus
    • finnit
    • yleinen huono olo

    Kuinka hoidan PMS-oireita?

    Onneksi PMS-oireita voi helpottaa erilaisilla keinoilla:

    • Lepo. Jos sinulla on psyykkisiä ja fyysisiä oireita, kuuntele itseäsi ja lepää tarpeeksi. Menen ajoissa nukkumaan, jotta saat hyvät yöunet.
    • Rentoutuminen. Jos mahdollista, ota rennosti. Arjen askareet kyllä odottavat, vaikka heittäytyisit sohvalle. Yritä rentouttaa lihakset koko kropasta. Kokeile meditaatiota tai rauhallista joogaa. Hengitä syvään!
    • Ruokavalio. Syö terveellisesti ja paljon kuituja, kuten hedelmiä, kasviksia ja marjoja. Viljatuotteet voivat aiheuttaa mm. turvotusta lisää, joten käytä niitä vähemmän kuin normaalisti.
    • Liikunta. Vaikka lepo onkin nyt tärkeää, kannattaa silti mahdollisuuksien mukaan liikkua. Ulkoilma tekee hyvää ja liikunta pitää aineenvaihdunnan yllä ja lievittää kipuja.
    • Vältä alkoholia ja sokerisia herkkuja. Kuukautisten lähestyessä alkaa monella tekemään mieli herkkuja. Nämä kuitenkin aiheuttavat lisäturvotusta turvotuksen päälle ja huonoa olo, vaikka mielialaan hetken helpottavatkin. Alkoholi rentouttaa, mutta aiheuttaa päänsärkyä ja muuta oireilua myöhemmin.
    • Ravintolisät. Jos et voi esimerkiksi allergioiden vuoksi syödä monipuolisesti, on perusteltua syödä ravintolisiä. Apua voi saada mm. D-vitamiinista, magnesiumista ja kalsiumista.

    Myös miehille PMS-oireet ovat tuttuja ja puoliso saattaakin tuntua hyvin vieraalta, kun oireet iskevät päälle. Kun pahin kiukku laantuu, voi perheelle muistuttaa, että PMS-oireet ne vaan siellä taas kummittelivat hetken. Huonoa käytöstä ei kuitenkaan voi aina perustella PMS-oireina. Omaa käytöstä voi yrittää hillitä ja pysytellä omissa oloissa enemmän, jos tuntuu, ettei halua perheenjäseniä kiukun tielle.

    Ymmärrystä tarvitaan kuitenkin puolin ja toisin.  Puolisoille vinkiksi, ettei PMS-oireista kannata kiusoitella, jos haluaa säilyttää sovun perheessä kuukautisten aikaan. Kaikki naiset eivät kuitenkaan kiukuttele, vaan tämäkin on yksilöllistä. Toiset ovat hyvin tunteellisia ja itkuherkkiä tai saattavat kärsiä enemmän fyysisistä oireista.

    -Poikien äidit -toimitus-

    Vastaa