Wilma – opettajan työkalu vai vanhemman huoli?

Miksi merkintöjä tehdään ja mitä niistä pitäisi ajatella?

Wilma on monelle vanhemmalle tuttu sovellus, joka toimii sähköisenä reissuvihkona, viestintäkanavana ja koulunkäynnin seurannan välineenä. Se on osa arkea lähes jokaisessa suomalaisessa koulussa. Mutta miten opettajat ja vanhemmat kokevat Wilman käytön? Miksi merkintöjä tehdään, ja miksi niitä ei kannata ottaa henkilökohtaisesti?

Opettajalle Wilma on työväline – ei tuomiokirja

Opettajille Wilma toimii ennen kaikkea dokumentointivälineenä. Sen avulla kirjataan ylös poissaolot, läksyjen tekemättömyydet, myöhästymiset ja muut koulunkäyntiin liittyvät asiat. Tämä ei ole tarkoitettu syyllistämiseksi, vaan se on osa opettajan työtä ja velvollisuuksia. Merkintöjen avulla voidaan seurata oppilaan koulunkäynnin kokonaiskuvaa ja tarvittaessa puuttua ajoissa mahdollisiin ongelmiin.

Tutkimusten mukaan opettajat kokevat Wilman hyödylliseksi viestintävälineeksi, mutta sen käyttöön liittyy myös haasteita. Esimerkiksi viestien suuri määrä ja vanhempien odotukset voivat aiheuttaa paineita opettajille. On tärkeää muistaa, että opettajat tekevät merkintöjä noudattaakseen koulun käytäntöjä ja tukeakseen oppilaan oppimista, ei kiusatakseen ketään. Helda


👩‍👦 Vanhemmalle Wilma voi tuntua raskaalta – mutta se on myös mahdollisuus

Vanhemmat kokevat Wilman käytön monin tavoin. Joillekin se on hyödyllinen työkalu, joka auttaa pysymään ajan tasalla lapsen koulunkäynnistä. Toisille se voi tuntua raskaalta ja syyllistävältä, erityisesti jos merkintöjä kertyy paljon. On tärkeää muistaa, että Wilma ei ole tarkoitettu vanhempien kontrollointivälineeksi, vaan se on keino pitää yhteyttä kouluun ja tukea lasta hänen oppimisessaan.

Tutkimusten mukaan vanhemmat toivovat Wilman kautta enemmän positiivista palautetta ja kannustusta. Opettajat puolestaan kokevat, että viestintä vaatii aikaa ja resursseja, joita ei aina ole riittävästi. On tärkeää, että viestintä on molemminpuolista ja rakentavaa, jotta viestintä voi toimia tehokkaana yhteistyövälineenä kodin ja koulun välillä.

Lue myös: Hauskat Wilma-viestit opettajilta

Miten suhtautua Wilma-merkintöihin?

  • Älä ota henkilökohtaisesti: Merkinnät eivät ole tuomioita, vaan osa koulun seurantaa.

  • Keskustele lapsen kanssa: Kysy lapselta hänen näkemyksiään merkinnöistä ja kuuntele avoimesti.

  • Ota yhteyttä opettajaan: Jos jokin merkintä mietityttää, ota yhteyttä opettajaan ja keskustele asiasta.

  • Muista kokonaiskuva: Yksittäinen merkintä ei määritä lastasi. Tärkeintä on kokonaiskuva ja yhteistyö koulun kanssa.

  • Sovi opettajan kanssa merkinnöistä: Mikäli pojallasi on esimerkiksi ADHD, voit sopia opettajan kanssa, että merkinnöistä tehdään viikottain ”kooste” eikä joka päivä erillisiä merkintöjä. Opettajat suhtautuvat usein myönteisesti merkintöjen koostamiseen mikäli se on perusteltua.

Lue myös: ADHD pojan wilmamerkinnät väsyttää

Yhteistyöllä kohti parempaa Wilma-kokemusta

Wilma on työkalu, joka voi parhaimmillaan tukea lapsen oppimista ja kodin sekä koulun välistä yhteistyötä. Sen käyttöön liittyy kuitenkin haasteita, jotka vaativat ymmärrystä ja yhteistyötä molemmilta osapuolilta. Opettajien ja vanhempien välinen avoin ja rakentava viestintä on avain onnistuneeseen Wilma-kokemukseen.

Lähteet: Yle, Tampereen yliopisto, Turun yliopisto

Vastaa