You are currently viewing Kaupat myyvät energiajuomia jopa 9 vuotiaille lapsille

Kaupat myyvät energiajuomia jopa 9 vuotiaille lapsille

Kaupat saattavat myydä energiajuomia jopa pienille lapsille.
Poikien Äidit saivat huolestuneelta äidiltä yhteydenoton liittyen energiajuomiin. Meihin yhteyttä ottanut äiti kertoi, että hänen vasta 9 vuotias poikansa oli saanut ostettua Lidlistä energiajuomia.
Äiti oli kirjoittanut kaupalle postia asiasta ja saanut alla olevan vastauksen.

Hei!

Kiitos yhteydenotostasi. Elintarvikelainsäädännössä ei kielletä energiajuomien myymistä lapsille.

Vastuu nuoren ostokäyttäytymisestä on hänen huoltajallaan, mutta myös nuorella itsellään. Elintarvikealan toimijat, kuten esimerkiksi vähittäiskaupat, voivat omalta osaltaan vaikuttaa lasten ja nuorten ostokäyttäytymiseen ainakin tuotteiden markkinoinnin huolellisella suunnittelulla ja myymälöissä tapahtuvalla tuotteiden sijoittelulla.

-XXX-

Kaupan ajatuksena on siis se, että yhdeksänvuotias on jo niin iso, että pystyy itse määrittelemään mitä voi ostaa ja mitä ei. Tai että yhdeksänvuotias on niin pieni, että äiti ja isä kulkee hänen mukanaan koko ajan. Jokatapauksessa kauppa pesee omat kätensä ulos tästä ongelmasta. Eikä Lidl ole suinkaan ainoa kauppa joka näin tekee.

Energiajuomia lapsille -mikä on virallinen ikäraja?

Laki ei ole määrännyt ikärajaa energiajuomille, kaupat ovat toisinaan asettaneet niitä omaehtoisesti. Tässä siis voidaan nostaa hattua niille kauppiaille, jotka ovat asettaneet energiajuomien ostoon ikärajan.

Niin edellinen kuin nykyinenkin hallitus suunnitteli energiajuomien ikärajojen asettamista, mutta toistaiseksi se on jäänyt molemmilta hallituksilta toteuttamatta. Tällä hetkellä energiajuomien myynnin ikäraja on siis kauppiaiden käsissä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittaa, että vähittäiskauppiaat rajoittaisivat energiajuomien myynnin yli 15-vuotiaille. Tätä suositusta ei kuitenkaan kaikkien kauppiaiden toimesta valitettavasti noudateta.

energiajuomat

Miksi energiajuomat eivät sovi lapsille?

Joka kymmenes peruskoulun 8.–9. luokan pojista ja viisi prosenttia tytöistä juo energiajuomia 3–5 päivänä viikossa, selvisi vuoden 2017 kouluterveyskyselyssä. Luku lienee nykyisin jo paljon isompi. Huolestuttavaa on, että osa nuorista ja lapsista käyttää juomia isoja määriä tai jopa päivittäin.

Energiajuomien mainontaan liittyvät mielikuvat kestävyydestä, jaksamisesta, suorituskyvystä, voimasta ja lisäenergiasta. Tämä on kuitenkin harhaanjohtavaa mainontaa.  Juomat ovat verrattavissa tavallisiin virvoitusjuomiin, mutta niissä on lisänä kofeiinia. Kofeiini ei ole aivan harmiton virkistäjä, sillä lasten ja nuorten elimistö reagoi kofeiiniin aikuisia voimakkaammin.

Yksi energiajuomatölkki vastaa kofeiinimäärältään noin kahta desilitraa suodatinkahvia. Lisäksi se sisältää 14 palan verran sokeria.

Energiajuomien käyttäjillä on usein univaikeuksia, väsymystä, päänsärkyä ja muita oireita. Kuka haluaa antaa lapsille näitä oireita?

Vastuu lasten terveydestä ja hyvinvoinnista on toki meillä vanhemmilla, mutta myös yhteiskunnan muilla aikuisilla. Päättäjät etunenässä, mutta myös elinkeinoelämän ja kaupan alalla toimivat kantaa omaa vastuutaan. Joten siinä mielessä huolestuneen äidin saama vastaus on aika pöyristyttävän vastuuton.

Mitä ajatusia aihe herättää?

Lähde: THL

-Poikien Äidit toimitus-

 

 

 

Vastaa