• Stressi -pääseekö stressistä eroon?

    Stressi -pääseekö stressistä eroon?

    Jokainen kokee elämänsä aikana stressiä jostain, mutta voiko stressistä päästä eroon halutessaan?

    Lyhytaikainen stressi voi olla jopa hyväksi, jos joku kiireellinen projekti on saatava loppuun aikataulussa. Pieni stressi auttaa toimimaan tehokkaammin. Stressiä voi kokea sekä perhearjessa että työelämässä. Jos jonkin tilanteen tai työprojektin jälkeen ei kuitenkaan palaudu ja stressi pitkittyy, voi se aiheuttaa vakaviakin terveysongelmia. Ota siis stressi vakavasti.

    stressistä eroon

    Mitä stressi on ja miten se ilmenee?

    Stressi on kehon luonnollinen ja automaattinen reaktio vaativissa tai jopa uhkaavissa tilanteissa, jotka vaativat sopeutumista. Olotila on usein jännittynyt tai ahdistunut. Elimistö erittää stressihormonia eli kortisolia, joka suojaa antamalla energiaa, jotta selviää stressaavasta tilanteesta.

    Stressi ei ole aina huono asia. Parhaimmillaan stressi auttaa keskittymis- ja suorituskykyyn ja pitää yllä kipinää ja intohimoa johonkin asiaan. Jatkuva ylikuormitus ja stressin tuntu ei kuitenkaan ole hyväksi, vaan olisi osattava myös rentoutua ja antaa stressitilan laantua ennen seuraavaa. Toiset stressaantuvat helpommin kuin toiset. Pieni stressi on siis normaalia.

    Pitkittynyt stressi voi aiheuttaa työuupumusta, ahdistusta, paniikkihäiriön tai masennusta. Päänsäryt, migreenit, sydänvaivat, vatsavaivat, univaikeudet ja muut psyykkiset oireet kertovat elimistön ylirasitustilasta. Myös iho reagoi toisilla stressiin. Erilaiset ihovaivat, kuten ihottumat voivat liittyä pitkittyneeseen stressitilaan.

    Jotta stressi ei pääsisi pitkittymään tai aiheuttamaan vakavampia vaivoja, on opittava tunnistamaan omat voimavarat. Tunnistaminen voi olla vaikeaa. Varsinkin tunnollisen ihmisen on vaikeampi vetää rajoja oman jaksamisen kohdalla ja tällöin joutuu huomaamatta stressikierteeseen, josta ei osaa irrottautua ennen kuin on liian myöhäistä.

    Keinoja, joilla pääset stressistä eroon

    Miten voi välttää stressin pitkittymisen?

    • Muista syödä säännöllisesti.
    • Lepää ja nuku riittävästi.
    • Harrasta sellaista liikuntaa, joka tuntuu sinusta hyvälle.
    • Muista rentoutua, koko ajan ei tarvitse suorittaa. Oman itsensä hemmottelu pienillä asioilla on suotavaa.
    • Ystävät ja läheiset antavat tukea, jos vain pyydät. Lähipiiristä löytyy varmasti joku, jolle uskoutua.
    • Rajojen vetäminen on tärkeää, opettele sanomaan ei.
    • Muista puhua tunteistasi, vaikka se olisikin vaikeaa.
    • Yritä löytää asioista positiivisia puolia, salli kuitenkin itsellesi negatiivisiakin tunteita.
    • Näe vastoinkäymiset opettavaisina.
    • Ole realistinen tavoitteissasi, älä aseta rimaa liian korkealle.
    • Joskus on hyvä jäsennellä ja aikatauluttaa asioita, vaikka haluaisikin olla spontaani.

    Lähteet: mieli.fi, terve.fi

    -Poikien äidit -toimitus-

    Vastaa